reklama

Vadí mi, když o evoluci a Darwinovi píší diletanti

Důkazy vyvracející Darwinovu evoluční teorii! Mýlí se vědci? Podvod tisíciletí! Evoluce neexistuje! ... takovéto nadpisy mi už lezou krkem. A nejhorší je, že je píší lidé, kteří o tom nemají ani šajnu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (215)

Na blogu se včera objevil článek, který vpodstatě vykrádá knihu Jonathana Wellse "Ikony evoluce". Vadí mi, že autor jednak knihu ani jednou nezmiňuje (i když Wellse ano), vadí mi, že toho autor nečetl víc. Ale to je jen jeden případ.

Stručně o mě: Je mi 37. Před patnácti lety jsem při odchodu do Bratislavy nechal v Praze asi 100 přírodovědných knih. První z nich, "Příběhy lvice Elsy" jsem četl v sedmi letech, druhou (a už odbornější) "Hlasy džungle" od Zdeňka Veselovského také v sedmi. Pamatuji si, že jsem byl v sedmi letech tři měsíce v motolské nemocnici (díky tomu to vím přesně) a doktorům jsem odříkával předchůdce slona: Moeritherium , Palemastodont, Stegomastodont, Mastodont (dnes už překonáno). V osmi nebo devíti letech jsem dostal "Dějiny psané kamenem", knihu o vývoji člověka s fantastickými ilustracemi Zdeňka Buriana (dodnes ji znám zpaměti). Na gymnáziu jsem byl nejlepší na škole v systematice, dělal dva roky SOČ v pražské zoo (a příležitostně přátelům v zoo průvodce), choval doma několik desítek různých druhů zvířat. Dnes kupuji všechny knihy, které o evoluci a etologii (chování živočichů) vychází, příležitostně čtu i věci okrajové (paraziti, antibiotika, změny klimatu), protože se v nich dá nalézt něco, co skládačku doplňuje. Až nedávno jsem však (při čtení výše zmíněné knihy "Ikony evoluce" - asi 3x některé kapitoly), začal mít pocit, že "začínám mít" vlastní názor (konkrétně, že vyvrácení uvedených příkladů je pravděpodobně správné, ale že to nevyvrací evoluci jako takovou). Proto nechápu, jak se lidé, kteří toho mají přečteno mnohem méně, dokáží vyjadřovat s takovou jistotou. Přitom jen kopírují, co napsali jiní. Nevěřím, že někdo z nich něco od Darwina sám přečetl (sám mám od Darwina "O pohlavním výběru " - jenže to je nezáživné a netuším, kdy se tím prolouskám do konce). Hloupé, že?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Můj osobní názor na evoluci: Líbí se mi teorie, kterou popisuje ve své knize "Zamrzlá evoluce" Jaroslav Flegr. Tvrdí, že se druhy nevyvíjejí postupně, ale obvykle v krátkém časovém období se z původního druhu vyvine druh nový a ten může (ale nemusí) nahradit jedince druhu původního. Tvrdí, že každý druh má období "evoluční plasticity", kdy se vyvíjí, jak se jednou dostane do určité formy "evolučně zamrzá" a drtivou většinu své historie stráví v tomto evolučně zamrzlém stavu (konec shrnutí, dál jdu vlastními slovy). Protože se druhy vyvíjí z evolučního hlediska velmi rychle (tisíce, statisíce let), je těžké nalézt ve fosilním záznamu přechodná stádia (i když se to občas povede). Současně evoluce nemá tvar "evolučního stromu", jedná se spíš o "houští, ve kterém se větve proplétají a občas je ve fosilním záznamu problém určit, zda tento hominid byl předchůdcem člověka, australopitéka nebo zda se jedná o slepou větev. V období, kdy druh vzniká, může docházet ke křížení s původním druhem - navíc každý druh má uvnitř svého druhu značnou variabilitu - vyznejte se v tom (příklad: v určitém období kromě homo habilis koexistovalo několik dalších druhů hominidů - vědci uvádí čísla od 4 do 15). Tato představa evoluce se samozřejmě liší od představy, kterou "asi" měl Darwin, to ale neznamená, že evoluce neexistuje. Evolučním "houštím" se některé druhy "proderou" a jdou dál (jen se nedá vědět dopředu, který z druhů ve stávajícím "houští" to bude - přežití druhů ovlivňuje mnoho věcí, včetně náhody). Toto je můj VLASTNÍ názor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stručně. Přečtěte si: Ikony evoluce - Jonathan Wells, Zamrzlá evoluce - Jaroslav Flegr (velmi dobré), Sedm dcer eviných - Bryan Sykes, Dobráci od přírody - Frans de Waal (velmi dobré), Malá doba ledová - Brian Fagan (zajímavé, o vývoji klimatu od třináctého století), Třetí šimpanz - Jared Diamond, Jsme téměř 100% šimpanzi? - Jonathan Marks (poslední dvě knihy si částečně protiřečí), Vládce parazit - Carl Zimmer (velmi dobré - určitě si kupte), Dinosauři v kupce sena - Stephen Jay Goud, Než přijde vakovlk - Pavel Houser, Kapka metanového deště - Pavel Houser, Tak jako dinosauři - Erik Bufferaut, Lidé před člověkem - Robert Foley (výborné, jen nevím, jestli to seženete), Jak jsme se stali lidmi - Martin Uhlíř (kniha z roku 2007, zajímavé je, že v ní zvěřejňuje odpovědi různých odborníků na lidskou evoluci - jednoduché, čtivé, tím doporučuji začít), Úvod do evoluční biologie - Jaroslav Flegr (těžší na čtení), Vědecké omyly, bludy a podvrhy - Robert M. Youngson, Evoluční teorie - Václav Petr (slovník), Mysl v jeskyni - David Lewis-Williams (zajímavé, ale trochu náročnější na vstřebání), Etologie - Zdeněk Veselovský, Takzvané zlo - Konrád Lorenz, Proč mají sloni velké uši - Chris Lavers (evoluce teplokrevnosti, zajímavé), Adam a jeho rod - Spencer Wells (doplňuje Sedm dcer eviných), Sexuální poradna dr. Tatiany pro všechna živá stvoření - Olivia Judsonová, Nevyřešené otazníky evoluce - Ladislav Kovář, Symbiotická planeta - Lynn Margulisová. Doplnění 21. 2. 2008: Zmiňuji to v diskusi, ale ta je v tuto chvíli značně rozsáhlá - tento výčet není nejlepší možný seznam literatury na téma evoluce. Článek jsem napsal za necelou hodinu jako okamžitou reakci na dění na blogu Sme a seznam knih je pouze seznam toho, co mám v tuto chvíli po ruce (například knihy "Pandin palec" a "Sobecký gen" patří mezi těch 100 knih zanechaných v Praze).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Když si lidé, co vášnivě diskutují na téma evoluce, přečtou alespoň polovinu z tohoto, budu šťasten.

Knihy
Knihy 

Osobně se domnívám, že stále nevím dost (a nejsem odborník). K Darwinovi se budu vyjadřovat, až si přečtu alespoň dvě jeho knihy. Psát názory druhých považuji za hloupé.

P.S. O knize Lidé před člověkem jsem něco našel tady .

Aktualizace 6. 5. 2009: Další seznam knih:

Obrázok blogu
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  750
  •  | 
  • Páči sa:  1 373x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu