reklama

Svatopluk - kráľ starých Slovákov?

Minulý týden jsem měl cestu kolem bratislavského hradu a vyfotil již několikrát zmiňovaný a diskutovaný nápis:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (177)
Obrázok blogu



Pravdou je, že přestože byl Svatopluk označován jako kníže, byla jeho moc na úrovni krále, mnohé latinsky psané prameny ho označují titulem "rex" (Kosmas například uvádí "Zuatopluk rex Moravie"), "dux" (vévoda, kníže, vládce) nebo "comes" (vladař, druh). Konkrétně na tabuli zmíněná bula Industriae Tuae oslovuje papež Svatopluka titulem "comes" (z tohoto pohledu je překlad buly na nápise správný). Evidentně si v tehdejších dobách s oslovováním mocných hlavu nelámali.
Přestože nebyl vyloženě za krále korunován, moc krále nediskutabilně měl (Velká Morava byla za jeho vlády největší v historii). Na druhou stranu mi připadá přitažené za vlasy označovat ho jako krále starých Slováků. Vysvětlím. Svatopluk byl kníže Velké Moravy. Ovládl Čechy, Uhry, Lužici a rozsáhlé oblasti za hranicemi těchto zemí (jih Polska, například). Byl kníže Velké Moravy. Podle logiky "Svatopluk - král starých Slováků" by mohl být označen i za "Svatopluka - krále starých Moravanů, Čechů, Lužických Srbů nebo Maďarů". Uznáte, že je to trochu přitažené za vlasy. Faktem však je, že minimálně staří Moravané mají na Svatopluka stejný nárok jako staří Slováci.
Navíc je označení Svatopluka za krále starých Slováků to samé, jako kdybychom Karla IV označovali za císaře Čechů. Ano, byl císař Říše římské, ale nebyl korunován za českého císaře. Přestože vládl v Čechách a přestože měl titul císaře, tvořily České země jen část jeho léna. Stejné je to se Svatoplukem. I když přijímám fakt, že ve své době měl právo na titul král, vztahoval se tento titul na celou jeho říši. Kdyby omezil svoji působnost pouze na Nitru a přesto by byl nazýván králem, bylo by označení "král starých Slováků" možné akceptovat Jenže tomu tak nebylo. Proto si, po rekapitulaci všech pro a proti, myslím, že by tento nápis měl z pomníku zmizet a být nahražen například výrazem "vládca starých Slovákov". To je košér.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu



Samotná socha mi nevadí (pokud pominu dnešní zprávu o fašistickém symbolu na štítu). V zahraničí jsem viděl mnoho stylizovaných soch historických osobností. Tato se nevymyká průměru.

Doplněno na základě diskuse.
Nápis na pomníku by také mohl znít: "Svätopluk, vládca starých Indoevrópanov" :).

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  750
  •  | 
  • Páči sa:  1 373x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu