reklama

Až vyjde měsíc (Moonrise Kingdom): Ano, ano, ano!

"Někdy se v noci počůrám. Není to nic vůči tobě.""Dobře."Pocit, že režisér přesně ví, co dělá (a daří se mu to), nemám v kině často. Taky se mi často nestává, abych těsně před začátkem premiérového filmu seděl v kině úplně sám. Dnes jsem zažil obojí."Drahá Suzy: Tady je můj plán.""Drahý Same, moje odpověď je: Ano.""Drahá Suzy: Kdy?""Drahý Same: Kde?"

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Před rokem se dvanáctiletý Sam potkal s dvanáctiletou Suzy na školním představení. Rok si dopisovali a domlouvali se na společném útěku, který nyní zrealizovali. Mimo dosah rodičů, ostrovního šerifa a zbytku skautského oddílu se na ostrově dlouhém 16 mil snaží najít klidné místo, kde by mohli chvíli žít po svém a možná i při tom zažili něco neplatonického. Je to romantické, je to zábavné, dokáže to být vážné i smutné. To vše v šedesátých letech a tři dny před jednou z nejhorších bouří, která kdy ostrov postihla.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


zdroj: Slate.com

V komentářích lidí, kteří film dosud viděli, se často objevuje výraz "třináctiletá femme fatale" a dodávají se přívlastky jako skvostná, brilantní, atd. Já dodávám, že nejen postava Suzy si toto zaslouží. Každá z postav, od obou hlavních hrdinů, až po figurku se jménem "Sociální péče", je brilantní a nádherná. Známých tváří je tolik, že nechci vyjmenovávat (nebylo by to navíc fér vůči obou hlavním představitelům, kteří tímto filmem debutují a jejichž jména nemají a ani nemohou mít, takový cveng). Film není zdaleka jednoduchý. Je určen dospělým, ale je nahlížen očima třináctiletých. Díky tomu je například možné upozornění na případné možné noční pomočování (viz. začátek této recenze), které by u starších jedinců prostě nebylo v romantickém filmu možné (a přijaté). Stejným způsobem jsou předkládány i některé vážnější momenty. Vrazit někom nůžky (pro leváka) do těla nebo nešťastně zastřelit psa ("Byl to dobrý pes?") - to se prostě stává. Přesto se zdaleka nejedná pouze o smutný nebo vážný film. Vzpomínkám na některé scény jsem se smál ještě cestou z kina.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Režisér úžasným spůsobem střídá záběry. V jeden okamžik se smějeme, pak zvážníme, vzápětí je nám zcela nečekaně předhozen netradiční vizuální nebo myšlenkový obraz. Království vycházejícího měsíce (jaksi mi nesedne oficiální český názv, který, na rozdíl od anglického, nemá logiku) je příklad díla, který se nebálo být extravagantní a vyšlo mu to. Navíc je pozoruhodné, že trailer neukazuje zdaleka vše a přestože velmi dobře vystihuje atmosféru, nemá člověk v kině pocit, že sleduje pouze "rozředěnou" verzi upoutávky. Vybavuji si mnohé zajímavě působící filmy, které sklamaly, když všechny nejlepší vtipy a pointu obsahoval trailer. To se zde neděje. Přidejte krásné barvy, krásnou kameru, sountrack, který by si zasloužil koupi CD a občas velmi originální uvádění do děje (například popis ostrova). Pokud vás zaujalo, utíkejte do kina, ať tam filmoví nadšenci nesedí sami (nezávislý film prostě nemá takovou reklamu, není to 3D, není to akční a vůbec). Trailer s českými titulky je tady, na oficiálním webu zde.

"Věříš mu?"
"Za běžných okolností bych odpověděl: Ne."

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

V jedné scéně vede ostrovní šerif se Samem poměrně upřímný rozhovor o tom, že dospělí musí děti ochraňovat ("i to nejchytřejší dítě občas strčí prsty do zásuvky"), načež celá scéna skončí tím, že mu nalije pivo. Moonrise Kingdom je značně upřímný film. Lidé nejsou dokonalí. Dělají chyby. Mnoho rodin nefunguje. A dosáhnout, aby fungovaly, není jen tak. Realistický pohled na svět. Sympatické.

"Kdyby to náhodou bylo sebevražedné nebo nás rozdělili a my spolu už nemohli mluvit: Děkuju, že sis mě vzala."

Stručně: Už teď se těším, až to uvidím znova. A vytáhnu ženu. Dnes jsem v kině nakonec nebyl sám (těsně před začátkem dorazili dva), ale přesto to nebylo to ono.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poznámka: Existuje animovaný film Fantastic Mr. Fox, ve kterém postava "drsňáka" pronáší nad chycenou liškou drsňáckým hlasem větu: "Dejte toho chcípáčka do krabice a udělejte mu tam díru." Nemohl jsem si pomoci, scéna, ve které ostrovní šerif (Bruce Willis) stejně drsňáckým způsobem rozděluje své pomocníky (je v traileru) mi svým drsňáckým chováním při triviální činnosti toto veeelmi připomínala. Teď zjišťuji, že oba filmy dělal stejný režisér. Ani se nedivím :).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ještě něco. V zahraničí se před filmem zřejmě promítá dvouminutový film s názvem Cousin Ben Troop Screening with Jason Schwartzman, který velmi fajn, pokud chcete mít představu, do čeho jdete. Na YouTube tady.

Jo a neutíkejte během závěrečných titulků. Je tam docela milé "provedení hudbou" (které v konečném důsledku "rámuje" celý příběh).

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  750
  •  | 
  • Páči sa:  1 373x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu