reklama

Jak může vypadat akvárium III. aneb: "Jak na to půjdete vy?"

Chcete mít výstavní akvárium? Vyloženě aquascaping? Chcete primárně fungující akvárium? Nebo žádáte kus přírody s detritem a rozpadajícími se listy? Základní otázky. Finálně to ale stejně bude o pokoře a o citu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Akvaristika se často dělí podle toho, kolik máte v akváriu techniky, na low-tech a high-tech. Jednoduchý filtr a topítko jsou stále low-tech. V high-tech už přidáváte CO2, řešíte složitější (dražší) techniku, pracujete s množstvím přípravků na zlepšování vody. Nicméně paradox je, že se dá dosáhnout téměř cokoli a jakýmkoli způsobem. Také se každou z těchto cest dá cokoli pohnojit.

Pokud chcete výstavní akvárium, jaké dělal Takashi Amano, asi se bez CO2 neobejdete. Na druhou stranu, krásné akvárium se dá udělat i v low-tech, jako to například umí larix ze Žiliny. Problém je, že na takováto akvária je třeba značné znalosti (podobný příklad popisoval před lety Karel Rataj - kliknete v horní liště na "publikace", pak v levém sloupci "Proč to akvárium funguje II"). Pro začátečníka se jeví high-tech jako jednodušší a rychlejší způsob dosáhnutí kvality. Na druhou stranu neznám člověka, který by bez CO2 dělal aquascaping (příklad "jednoduchého" aquascapingu od chnura).

Buďme upřímní. Každý z nás bude dělat, co se mu líbí a co mu funguje. Mě se líbí, když akvárium vypadá "přírodně". Mám low-tech a jsem extrémní v tom, že nepoužívám filtraci ani vzduchování. Také nepoužívám krycí skla (krevetky nevyskakují a raci nevylézají, ani když naplním akvárium skoro po okraj), nedávám chemii, nevím, jaké mám složení vody. Často se dívám do akvária skrz hladinu, líbí se mi, když rostliny rostou ven. Na dně si pěstuji detrit, pokud nevznikají řasy, neodkaluji (ale vodu měním pravidelně), čistím jen přední sklo, listy nechám rozložit v nádrži (pokud nejsou zařasené). Myslím, že rostliny a ryby jsou samy o sobě pěkné, tak proč z nich ještě dělat nějaký layout?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ne každému se toto musí líbit. Dostávám kritiku, že komunikovat začátečníkům akvária bez vzduchování a filtrace není dobrý nápad. Myslím, že není úplně přesná.

Pokud založíte zle dno, budete mít problémy s filtrací i bez filtrace. Pokud osázíte málo rostlin, budete mít problémy s filtrací i bez filtrace. Pokud vložíte ryby hned druhý den po založení akvária, budete mít problémy s filtrací i bez filtrace. Pokud dáte moc světla nebo málo, použijete nevhodně chemii, překrmíte (velmi častá chyba), přitáhnete si nemocné živočichy, budete mít problémy s filtrací i bez filtrace.

Rozdíl je, že bez filtrace nesmíte mít tolik ryb, jako s filtrací. Jít do akvária bez filtrace vyžaduje mnohem větší trpělivost. Ryby nemohu vložit po týdnu, dvou, ale čekám klidně měsíc nebo dva (podle druhu rostlin) až rostliny začnou růst, dodávat kyslík a odebírat odpadní látky (pokud bych ryby vložil dřív, byl by to větší ****). U největšího akvária jsem čekal tři měsíce. Také je to o výšce akvária. V minulosti jsem měl bez filtrace zkušenost s nádržemi vysokými 25 cm (vyloženě v pohodě), maximálně 40 cm (ok). Největší akvárium, vysoké 50 cm, jsem měl s filtrem. V diskusi na Akva.sk mě jeden člověk "zdrbal", že hlavní problém u takto vysokého akvária, je "míchání" vody. Že ano, tomuto člověku fungují akvária vysoká 50 cm i bez filtrace, ale on má mnohem větší objem rostlinné hmoty, než já a má tam rychle rostoucí rostliny. Znejistěl jsem, zamyslel se a zasadil dalších dvacet rostlin. Ta diskuse je jinak dost zajímavá, podívejte se.

Nebojuji proti high-tech. Nedělám ho, protože mám mnoho akvárií, zkusil totální low-tech a zjistil, že to jde. Při svém stylu potkávám věci, které bych jinak neviděl. Mám se stále co učit (hodně). V neposlední řadě stojí high-tech peníze a zabírá v akváriích prostor.

Současný trend je primárně high-tech. Rostliny s ním rostou rychleji a lépe (pokud v low-techu nevíte jak). Točí se v něm biznis. Low-tech dělá méně lidí (takových, co by mohli být vzorem ostatním). Pokud se mi něco nelíbí, tak, že je high-tech prezentován jako něco, bez čeho krásné akvárium nevznikne a zamlčuje se, že i s ním bude mít začátečník spoustu problémů. I u high-techu je krásné akvárium primárně a nejvíce o trpělivosti a znalostech. Můžete ho mít, ale pravděpodobně budete také bojovat s řasami (vyhnout se jim nedá). Mohou vám hynout ryby. Nebude se dařit určitým rostlinám. Akvaristé s high-tech, spokojeni, jak rostliny rychleji rostou, mají často snahu akvárium "formovat". Podle mě to ne úplně jde a třeba mít určitou pokoru. Když vidím, že se něčemu daří, nezastřihávám to. Mnohé rostliny se rozběhnou, "investují" do rozvoje a když je člověk přibrzdí, mohou začít stagnovat. Jsou rostliny, jako kryptokoryny, které vyloženě nemají rády, když se v nich stále někdo rýpe a milují být ponechány rok, dva, pět let, svému osudu (milují detrit). Za posledních deset let se mi uchytila každá jedna kryptokoryna, kterou jsem zasadil do akvária bez filtrace.

Lidé, kteří pamatují akvaristiku před desítkami let, často říkají (píší), jak bylo minimum techniky, ale rostliny v akváriích bujely. Uvažují, že dnes není dobrá voda. Nemyslím si. Dělám to podobně jako oni a když dám akváriu čas, bují také.

Akvaristika je nejen o trpělivosti, ale také o citu. V Bratislavě je člověk, jmenuje se Ivan Vyslužil. V chovně zásadně nečistí skla nádrží. Svého času na FB skupině o krevetkách způsobil silnou diskusi tímto videem. Akvárium bez substrátu, s krevetkami, gupkami a raky. Jeden člověk byl velmi kritický. O x minut a příspěvků níže se omlouval. Totiž. Ivan dokáže chovat v jedné nádrži krevetky s živorodkami při zachování vysoké množivosti krevetek. Nechápeme, jak to dělá. Neřeší složení vody, ale dovede si ji nastavit jako málokdo. Rozmnoží téměř všechno. Hromady ocenění za živorodky na výstavách na Slovensku a v zahraničí. Akvárium na videu bylo o tom, že potřeboval množit krevetky. Aby se mu nerozmohly nežádoucí organizmy, přidal živorodky. Aby zničil další organizmy, přidal raky. Takto to měl nastaveno, že "může být, dokud krevetky nezačnou nosit vajíčka".

Lidé, kteří akvaristiku "umí", mají "cit". A je jedno, jestli řeší low-tech nebo high-tech.
Držte mým akváriím palce :).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu



Jak může vypadat akvárium I a Jak může vypadat akvárium II jsem na tomto blogu napsal v letech 2007 a 2008. V roce 2008 se narodila Prťata a o pár let později mnoho mých akvárií zaniklo v důsledku všeobecné devastace, neustálého hýbání s časovači, nestíhání a stresu. Přežila tři akvária a dvě koule. Zbytek opětovně postupně zakládám od podzimu loňského roku.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  750
  •  | 
  • Páči sa:  1 373x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu