reklama

Malí šneci v akváriu neškodí. Nepropadejte panice!

Stále dokola se evidentně nezkušení jedinci ptají, jak likvidovat malé šneky, kteří se, doneseni s rostlinami, v akváriu přemnožili. Jestli nepomůže nějaká vodička, jestli vyzbírat ručně, jestli nenasadit šnekožravé šneky a tak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Jsou to docela hloupé otázky. Ano, existuje pár velkých šneků, kteří škodu mohou dělat. Ampulárie obrovská (takový ten často jablečně žlutý šnek) občas listy ožírá a ampulárie okružákovitá (s krásným latinským názvem Marisa) je vyloženě sekačka na trávu. Ale ty si nepřitáhnete na rostlinách. Pokud je něco mrňavé a je toho hodně, bude to levatka nebo kružník nebo piskořka nebo okružák. A nic z toho rostlinám ani akváriu neškodí. Naopak.

Levatka
Levatka (zdroj: JŠč)

Levatka - surfař pod vodní hladinou
Sympatický šnek, který má jiné preference, než zdravé listy rostlin (o rozpadající se může zajímat). Živí se tím, co v akváriu na skle, listech rostlin, na dně a na hladině vody vzniká. Bude se množit (spolu s kružníky) i v právě založeném akváriu. Do mých čerstvě založených akvárií přináší první život. Každou chvíli vidím nějakou levatku "surfovat" a živit se pod hladinou (viz obrázek), společně s kružníky konzumuje slepou hladinu (slepá hladina je biologického původu). Zažil jsem, když kružníci a levatky (a nálevníci) sežrali v 250 litrovém akváriu slepou hladinu za dva dny (doslova "mateřské školky" malých levatek).
Výrazně se nepřemnožuje. Dobře, můžu jich vidět pět, deset, dvacet, ale to není mnoho. Opticky ano, ale divili byste se, jak rychle je začnete hledat, když si dáte za úkol při každém krmení rozmáčknout jednu nebo dvě levatky. Najednou je jako já, budete pro krevetky do akvária přihazovat z jiných nádrží. Velmi dobře se rozmačkávají (v časopise Akvárium je jeden krevetkář doporučuje pro krevetky jako zdroj lehce stravitelné potravy a ostaxanthinu: zde str. 22).
Pokud je ve vodě málo kyslíku, je příliš teplá nebo jinak nevhodná (zažil jsem, když teplota vystoupila nad 35°C), vylézají levatky z vody. Pro akvaristu to znamená okamžitou výměnu části vody (20-30%).
Nevím, jestli název levatka pochází ze slova levitovat, ale fakt je, že jsem už vícekrát tohoto šneka pozoroval vznášet se ve vodním sloupci směrem vzhůru.
Rady typu: "dej do akvária okurku, vyndáš ji plnou šneků" na levatky nefungují, o okurky (salát, spařené kopřivy) se prokazatelně, na rozdíl od okružáků, nezajímají. Jsou pro ně příliš čerstvé.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Kružník
Kružník (zdroj: JŠč)


Kružník - užitečný mrňavý řasožrout
V minulosti jsem je jen toleroval. Pak se mi dostala do ruky publikace Akvarijní plži od Alexandry Behrendt a v ní jsem se dočetl, že primární potravou kružníků jsou řasy (u žádného jiného malého šneka to takto neuvádí). Zajímavý postřeh, protože nikde jinde na webu to takto polopatisticky není. Začal jsem si kružníků víc všímat a zjistil, že se doopravdy vyskytují na nejosvětlenějších listech. V některých akváriích s většími, hladkými listy rostlin, je vidím skoro na každém listu.
Stejně jako levatky dovedou "viset" na hladině. Protože jsou velmi malí, není jejich práce moc vidět, nicméně rostliny nikdy nepoškodí. Ve svých akváriích si je vyloženě pěstuju (v jednom mi společně s krevetkami doslova leští listy lagenander (viz obrázek). Podobně jako levatky je nenalákáte na okurku - nezajímá je. Trochu větší fotka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Piskořka
Piskořka (zdroj: JŠč)


Piskořka - "zušlechťovatel" dna
Piskořky hrabou ve dně, hledají nestrávené organické kousky, sem tam ožírají zbytky rostlin (kopřiva na obrázku) nebo povlaky ze skla a o jiné věci se vcelku nezajímají. Prokypřují dno.
Pokud jich máte tolik, že se hýbe dno, pak překrmujete a místo regulace šneků byste měli regulovat své prsty hrabající v rybím žrádle. Jako krmivo se použít dají, ale rozmáčknout je nemusí být snadné a občas, aby si člověk vzal kleště.
Pokud nemá ve dnu dost kyslíku nebo je zlá voda, vylézá masivně na sklo nebo listy rostlin. Pro akvaristu to znamená okamžitou výměnu části (20-30%) vody.
Je jich víc druhů, asi třináct let chovám tři, jeden další sháním. Vy budete mít pravděpodobně piskořku věžovitou. Pokud náhodou ubytujete piskořku Melanoides granifera, zjistíte, že se jedná o takový malý bagr. Vyloženě za ní může v substrátu zůstat rýha, viděl jsem, když nohou nadzvedla kamínek (foto). Občas uvolní jemně zasazené rostliny, ale obecně mi nevadí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
Okružák
Okružák (zdroj: JŠč)


Okružák - žrout (nejen) rostlinného odpadu
Konzumují jakékoli zbytky. Řasy trochu. Rostliny nepoškozují (výjimkou je extrémně křehká Ottelia ulvifolia, kterou okružáci ožírat budou, tuto rostlinu ale nikdo z vás nesežene). Obecně se přemnoží, když moc krmíte (pak ale nastanou i jiné problémy - nedávno se na jednom akvaristickém fóru objevila fotka akvária, které svěřil dotyčný během nepřítomnosti svému dědečkovi). V mých akváriích, aby dobře rostli, jsem je musel přikrmovat peletami pro osmáky degu. Vlastně, až když jsem začal chovat krevetky a pravidelně je krmit rostlinným žrádlem, objevil jsem, jako mohou okružáci pěkně růst (s ulitou okružáka je to podobné jako s letokruhy stromu - pokud má stále co žrát, roste plynule, pokud nemá žrádla dost, roste pomalu a tvoří se na ní přechody). Čím lépe a pravidelně je krmíte, tím budou lépe vypadat a jejich ulita nebude mít lomené přechody.
Ryby a krevetky okružáky žerou (před pár dny mi jedna skifie doslova v bojové náladě hájila rozmáčknutého okružáka), nicméně rozmačkávají se trochu hůř, než levatky.

Mám asi dvacet nádrží od mini, až po velké a všude tito šneci žijí. Pomáhají. Fungují jako žrádlo. A jsou indikátor, pokud náhodou překrmím.

Samozřejmě vím, že tento článek nezmění vše. Jsou lidé, kteří se přesvědčit nedají a budou vám i přes argumenty tvrdit, že uvedení šneci jsou "sajrajt", který "devastuje" rostliny. Budete jim říkat, že "čarodejnice neexistují" a oni vám budou odpovídat, že jednu mají za oknem :).

"Přemnožili se mi šneci, potvory, poradíte prosím, nějaký trik, jak je vyhubit? Nějakou spešl rybičkou? Jinak? Díky moc za rady!!!"
(odposlechnuto na jednom fóru)

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  750
  •  | 
  • Páči sa:  1 373x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu