reklama
Jiří Ščobák

Prémiový bloger

Jiří Ščobák

  • Počet článkov:  750
  •  | 
  • Páči sa:  1 373x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Články z rubriky Knihy, které mě zaujaly

Peter Rúfus: Ticho (poznámka ke knize)

Jiří Ščobák

Peter Rúfus: Ticho (poznámka ke knize)

V poslední den minulého týdne měly děti ve škole, do které chodí má dcera, vánoce, vzájemně si dávaly dárky a Zuzka donesla knihu. Slovenský autor, sci-fi. Začal jsem číst a dočetl dříve, než ona. Jednou větou: Slušný průměr, ale je to slovenský autor a prvotina, takže dobře.

  • 23. dec 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 954x
  • 16
Recenze knihy: Norské dřevo

Jiří Ščobák

Recenze knihy: Norské dřevo

? "Představ si, že jdeš na jaře po louce a naproti tobě jde roztomilý medvídě se sametovou srstí a zářivejma očima a povídá ti: Dobrý den, slečno, nešla byste se se mnou válet v trávě? A pak by tě vzalo do náruče a šli byste se natáhnout na kopec porostlej jetelem a leželi byste tak celej den. Co tomu říkáš?"

  • 23. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 894x
  • 16
Ilustrace ze 100 let starých knih nakladatelství Alois Hynek

Jiří Ščobák

Ilustrace ze 100 let starých knih nakladatelství Alois Hynek

Pražské nakladatelství Alois Hynek bylo založeno v roce 1869, zaniklo znárodněním v roce 1949. Jako ve své době největší vydavatelství u nás značně přispělo k zájmu o česky psanou literaturu. Za dobu své existence vydalo mnoho seriózních i "méně seriózních" knih, překlady zahraničních autorů i domácí tvorbu (tzv. "poučné a zábavné čtení"). Určitě může být zajímavé se na několik jejich knih podívat.

  • 10. jún 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 115x
  • 19
Do které kategorie krajin patří Slovensko?

Jiří Ščobák

Do které kategorie krajin patří Slovensko?

Niccoló Machiavelli napsal v roce 1513 politické rady a doporučení s názvem Il Principe (v slovenštině vyšlo jako Vladár). Je psáno jako rady pro moudrého a osvíceného panovníka. Pozorujíc celý cirkus okolo současné politické situace na Slovensku, vybavila se mi stať, ve které Machiavelli přemýšlí, proč se Dareiova říše po dobytí Alexandrem Velikým a po jeho smrti nevzbouřila proti jeho nástupcům. Píše, že všechna známá knížectví mají vládu dvojího druhu ...

  • 21. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 280x
  • 6
Stephen Leacock: Dobrá zpráva! Nová strana!

Jiří Ščobák

Stephen Leacock: Dobrá zpráva! Nová strana!

Tuto krátkou povídku napsal Stephen Leacock v roce 1943, rok před svojí smrtí. Je aktuální i dnes. Čtěte. Pobavíte se!

  • 15. jan 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 823x
  • 4
reklama
Richard Dawkins: Příběh předka (recenze knihy)

Jiří Ščobák

Richard Dawkins: Příběh předka (recenze knihy)

Kniha o evoluci člověka vyšla přibližně před dvěma měsíci. Má víc než 700 stran a hned, jak jsem ji před měsícem a půl donesl domů, bylo mi jasné, že o ní na blogu napíšu. Nejdřív jsem se ale musel prokousat všemi těmi stranami, vstřebat to a přečíst většinu kapitol ještě jednou (a potřetí a počtvrté). Takže dodávám recenzi až nyní.

  • 18. dec 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 719x
  • 29
James Clavell: Tajpan (kniha za odnos)

Jiří Ščobák

James Clavell: Tajpan (kniha za odnos)

Byl jsem vyštván z domova za účelem odnesení odpadků. U kontejneru jsem potkal několik knih. U jedné z nich - Tajpana - nechápu, jak ji mohl někdo vyhodit - proč ji neodnesl zítra do antikvariátu o pár metrů dál. Nemohl jsem ji tam nechat. Jeden výtisk už doma mám, ale napadlo mě, že si tohle někdo rád vezme.

  • 1. sep 2008
  • Páči sa: 1x
  • Prečítané: 3 566x
  • 14
Kdo si osvojí "Posledního Mohykána?"

Jiří Ščobák

Kdo si osvojí "Posledního Mohykána?"

Klasika J. F. Coopera, vydání z roku 1953. Na první pohled mě zaujaly ilustrace M. Andriolliho zjevně převzaté z ještě staršího vydání. Koupil jsem s vědomím, že přestože Posledního Mohykána mám, nejsem si jist, jestli si tuto knihu nenechám. Nakonec jsem se rozhodl, že nenechám (nemusím vlastnit všechno, co se mi líbí). Obrázky jsem si ofotil (několik dal do tohoto blogu), kdo se první přihlásí a pro knihu si zajde, má ji.

  • 4. aug 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 698x
  • 17
Kdo si osvojí "Saturnina"?

Jiří Ščobák

Kdo si osvojí "Saturnina"?

Saturnin Zdeňka Jirotky patří mezi knihy, které jsem schopen citovat zpaměti. Moje máma si ji koupila, ještě než jsem se narodil a já jí tuto knihu zabavil a odvezl do Blavy. Teď jsem v antikvariátě našel přesně ten samý výtisk. Československý spisovatel, EHS (edice humoru a satiry), datum vydání 1964. Krásný ilustrovaný Saturnin. Takový, jakého znám a jakého si ani jinak nedovedu představit. Nemohl jsem ho tam nechat. Stál 70 Sk. Řekl jsem si, že když ho tu představím, třeba se zde najde někdo, kdo si ho za tuto stejnou sumu osvojí a zařadí do své knihovny mezi oblíbenou literaturu. Pro ty, kdo Saturnina neznají, jsem opsal několik víceméně náhodně vybraných oblíbených vět a vyfotil pár obrázků :).

  • 23. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 345x
  • 19
Omar Chajjám (básník, 1048-1131) - tip na knihu

Jiří Ščobák

Omar Chajjám (básník, 1048-1131) - tip na knihu

Chajjám, máš hlavu vínom opitú? Buď šťastný! Vo vlasoch milej tvár máš ukrytú? Buď šťastný! Všetko, čo je, sa stane tým, čo nie je. Predstav si, že už nie si tu! Si tu? Buď šťastný! Nedávno se na Spektru v rámci pořadu o islámské kultuře zmínili o básníku Omaru Chajjámovi. Když jsem pak našel knihu jeho čtyřverší (přeloženou Ľubomírom Feldekom), neodolal jsem. Nedá se to číst najednou, považuji to za tzv. záchodovou literaturu - knihu, kterou odkládám na toaletě a pokaždé si z ní několik řádků přečtu.

  • 21. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 231x
  • 7

Najčítanejšie blogy za posledný mesiac

reklama
Právě jsem dočetl Harryho Pottera, hurá!

Jiří Ščobák

Právě jsem dočetl Harryho Pottera, hurá!

Fanouškovský překlad poslední knihy je na http://hp7-deathlyhallows.blogspot.com/ . Trvalo mi to něco přes deset hodim (úsměv). První dojmy o pul čtvrté ráno: Líbilo se mi to. Určitě si koupím knihu a přečtu si ji minimálně ještě jednou. Myslím, že sedmý díl patří k těm podařeným. Neměl jsem v pruběhu čtení pocit nelogičnosti. Jeden z čtenářu pod poslední kapitolu napsal: Musim říct, že co jsem dočet (asi 5 minut zpátky), tak nevim co tedka budu dělat, připadá mi to jako kdybych o něco přišel, něco, co se mi už nevrátí. Jsem hrozně rád že jsem si to mohl řečíst ale zároven cítím velkou nostalgii při pomyšlení, že je definitivní konec. Mluví mi z duše (a jdu spát).

  • 7. aug 2007
  • Páči sa: 1x
  • Prečítané: 1 968x
  • 14
Napadá vás autor dialogu?

Jiří Ščobák

Napadá vás autor dialogu?

Co je to za ženskou? Její tělo, vzbuzuje, s prominutím, respekt, respektive despekt, takový hmatatelně perspektivní tělo je to, že už při pohledu na ně každej zhubne, pane. Zkrátka tučná partie. Tučná partie? Jak to myslíš? Děvečka z kuchyně je to pane, a jedna hrouda tuku. Stačí do ní vrazit knot, a hned celá vzplane jak lojová svíce, v jejíž záři se já pak osvíceně zdejchnu. Ujišťuju vás, že její hadry nacucaný lojem vydrží hořet celou finskou zimu. Kdyby se dožila soudnýho dne, bude hořet ještě tejden poté, co celej svět už lehne popelem. Jak se jmenuje? Manča, šéfe. Ale otylá je jak Otýlie, a navíc strašnej metr. Dva metráky váží a dva metry měří kolem pasu. Takže se rozprostírá do značné šíře? Do šířky měří to, co na vejšku, pane. Kulatá je jako zeměkoule. Vejdou se do ní celý kontinenty, pane, o zemích ani nemluvě.

  • 20. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 334x
  • 0
Arthur Ransome a jeho krásný dětský svět

Jiří Ščobák

Arthur Ransome a jeho krásný dětský svět

Arthura Ransomeho považuji za jednoho z nejlepších autorů dětských knih vůbec. Jeho příběhy jsou plné vody, vzduchu, slunce a vřesu. Děti, které v nich vystupují (John, Roger, Zuzana, Titty, Nancy, Peggy, Dick s Dorotkou) plachtí na malých loďkách, lezou po vysočině, používají morseovu abecedu a signalizaci praporky, hledají „zlato, zachraňují ptáky a vytvářejí mapy. John je vůdce, Roger by stále jedl, Zuzana je velmi zodpovědná (a vůbec se chová „domorodě), Nancy je „šibnutá (jak ji ohodnotilo mé dítě), Dick je lodní přírodovědec a Dorotka píše povídky. Všechny děti se snaží poslouchat své rodiče, ale občas se dostanou do situací, kdy musí jednat tak, jak to je správné (nebo prostě nemají na výběr). Někdy stroskotají, někdy si spletou vlajkové signály, někdy zabrání sběrateli vajec, aby vybral hnízdo, někdy musí projít nebezpečnou důlní chodbou a někdy musí plachtit v noci. Když se na tyto knihy dívám s odstupem času, zjišťuji, že se Ransome jako autor příliš neopakuje a každá kniha je něčím jedinečná.

  • 23. apr 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 992x
  • 27
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu