reklama

Daruji akvarijní "plevel" (průběžně aktualizováno)

Toto je soukromý blog pro návštěvníky z www.akva.sk (přebytky rozdávám zdarma, nicméně nemám jich až tolik, abych pokryl potřeby celého blogu sme). Akvarijním "plevelem" nazývám rostliny, kterým se v mých akváriích tak daří, že je musím pravidelně protrhávat. Protože jich je víc druhů, věnoval jsem jim samostatný blog. Všechno jsou to druhy, kde se dá dlouhodobě předpokládat, že mohu téměř vždy několik kusů poskytnout.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Nové 19. 2. 2009: Mám dost i trhutky plovoucí. Nenáročný plevel, který se zhlukuje do trsů a drží se těsně pod hladinou. Při velké hustotě vyrůstají konečky trhutky milimetr, dva nad hladinu:

Obrázok blogu

Další rostliny:

Obrázok blogu

Atualizace 19. 2. 2009: Fotografie emerzní rotaly (nad vodou rostoucí):

Obrázok blogu

Rotala rotundifolia - značně nenáročná rostlina milující světlo, při jeho dostatku s efektními červenými ruby listů. Daří se jí jak v akváriu vysokém 20, tak 40 cm. Sázím ji do trsů alespoň po šesti. Dobře odnožuje. Přestože některé knihy píší, že se netahá nad hladinu, udělá to, pokud se má o co opřít - v levé horní čtvrtině snímku je zrovna jeden takový výhonek - emerzní listy (rostoucí nad hladinou) jsou téměř kulaté. Aktualizace 7. 7.: V tuto chvíli není. Aktualizace 28. 12.: Našla by se.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Najas graminea. Totální plevel. Přestože vyhání dlouhé bílé kořínky, nechávám ji splývat. Jednu vázu 10x10x40 cm zarostla najas natolik, že se v jí dokáží protahovat jen krevetky (a ještě jen ty, které se v ní narodily a jsou na přehuštěnou "džungli" zvyklé. Pro srovnání šnek cca 7 mm velký.

Obrázok blogu

Heteranthera zosterifolia. Dá se zasazovat v trsech, ale ráda také vzplývá. Krásné svěží zelené listy. Jedno akvárium mi totálně zarostla (viz. Jak může vypadat akvárium II , přibližně 23. a 24. fotografie shora), mám ji k odběru vlastně stále. Aktualizace 28. 12.: V tuto chvíli není.

Obrázok blogu

Aktualizace 19. 2. 2009: Monosolenium na níže zmíněném severním okně si už zvyklo i na kolísání hladiny a chvílemi roste docela spokojeně nad vodou (docela jiný vzhled rostliny - jsou to však potomci těch kusů, které držím na horní fotce v ruce):

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Monosolenium tenerum na to nevypadá, ale patří mezi kapradiny. Nemám ho mnoho, ale stačí pár kousků a buď se uchytí nebo ne. Docela spokojeně roste na západním okně jen při denním světle, ale mám ho i v akváriu. O tom, jak s monosoleniem zacházet, se psalo v jedné diskusi na akva.sk. Já ho mám v jednom akváriu s heterantherou a v druhém s ceratophyllem (což je následující rostlina). Aktualizace 8. 7.: V tuto chvíli není. Aktualizace 28. 12.: Je jí dost.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Ceratophyllum submersum. Submersum v názvu znamená ponořený. Stejně jako monosolenium, egeria a utricularia (obě níže) dokáže růst jen pod vodou, stejně jako ony nevytváří kořeny. Rychle přibývá. Já ho mám několik let jen při denním světle na okně (nedávno jsem mu zvětšil akvárium, blog tady ). Když je ceratophyllum spokojený, kvete drobnými dvoumilimetrovým šišticemi (foto ). Ideální rostlina pro začátečníka. Aktualizace 16. 7.: Přestože jsem jich daroval dost, není to v akváriu vidět, klidně žádejte dál.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Aktualizace 19. 2. 2009: Ludwigia emerzní (hustší porost):

Obrázok blogu

Ludwigia repens mi byla věnována. Nijak zvlášť jsem ji neměl v oblibě, takže jsem svazek jejích lodyh jen tak pohodil do jednoho akvária bez snahy o zasazení. Překvapila mě protože, pokud se stejně jako rotala má o co opřít, roste nad hladinou. A roste pěkně - líbí se mi její načervenalé lodyhy.

Obrázok blogu

Utricularia exoleta. Zajímavost - masožravá vodní rostlina. Miniaturními měchýřky chytá nálevníky. Dostala se mi kdysi do akvária neznámo odkud. Dlouho jsem ji považoval za "řasy" a poctivě vyhazoval, o co se jedná jsem zjistil asi před třičtvrtěrokem. Bez problémů prosperovala v akváriu se zeleným zákalem. Přestože zvládne i střední sloupec vody, nejlépe roste těsně pod hladinou. Důležitá poznámka: Tohle je velmi, velmi, zvětšená fotka!! Aktualizace 17. 9.: Dívka jménem rybka má utriculariu ode mne a udělala krásnou, detailní makrofotografii .

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Shinersia rivularis. Viděl jsem ji prodávat jen jednou a od té doby ji mám. Nejrychleji rostoucí akvarijní rostlina, kterou znám. Zastřihávat, zastřihávat, zastřihávat. Nebo nechat džungli (optimální pro potěr živorodek) a poskytnout jí prostor na růst nad hladinu. Emerzní stonky jsou chlupaté, emerzní listy větší.

Obrázok blogu

Limnobium laevigatum je plovoucí rostlina. Jestli se jí bude nebo nebude dařit, je tak trochu ruleta. Ze všech mých akvárií se zabydlela jen ve dvou. Protože komplexně pokryje hladinu, omezil jsem ji jen na jedno, nicméně z tohoto jednoho ji "těžím". Z mých skušeností - vyžaduje velké množství živin, silné světlo (nejlépe jen několik cm nad rostlinou a nesnáší krycí sklo. Přežije i na slunci venku, jenže bude mít miniaturní listy pokryté sítí čar (a kupodivu ne kulaté, ale mírně zašpičatělé). Jednou mi venku kvetla (viz, fotka na akva.sk). Aktualizace 9. 7.: Akvárium jsem vyplel, vyčistil, upgradoval. Mám teď jen tolik, kolik potřebuji (i když jednu-dvě rostlinky dát stále můžu).
Aktualizace 16. 7.: Už ji zase mám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Hygrophila polysperma. Nejlépe roste emerzně z vody a úplně nejlépe emerzně na západním okně (musel jsem ji dát pryč, protože dosáhla výšku celého okna a tvářila se, že zarůst ho celé je pro ni hračka. Ač je považována za akvarijní rostlinu, jeden šlahoun se mi kdysi uchytil v obyčejném květináči, zakořenil a spokojeně rostl jako květináčová rostlina. Vzadu v akváriu je vidět spleť bílých kořenů, kterou hygrophila vytváří. Zajímavé ale je, že emerzně vypěstovaný ustřižený výhonek se můsí kompletně ponořit do vody, aby zakořenil a neuschl.

Obrázok blogu

Egeria densa je velmi jednoduchá vzplývavá rostlina. Primární pro ni jsou živiny a dostatek světla. Aktualizace 7. 7.: V tuto chvíli není. Aktualizace 28. 12.: Trocha už zase je :).

Obrázok blogu

Raphidophora species vlastně není vodní rostlina, ale jak jsem mnohokrát psal, druh epipremna, který se neprodává jinde než v akvaristikách. Je absolutně uspokojena, když vyrůstá z vody, čím víc živin poskytnete, tím větší její listy budou. Dokáže růst i při pouze umělém světle (například v koupelně mi jeden výhonek už několik let doslova "sbírá" světlo od akvária, ale přesto roste a má největší listy), má ale ráda i denní světlo (severní, západní okno, je to jedno). Ustřihnout pro zájemce dva-tři výhonky se dá vždy.

Obrázok blogu

Eichhornia crassipes na závěr. Tzv. "vodní hyacint", plevel, který v tropech svojí masou ucpává kanály. Jeho květy mám vyfocené tady . Vždy na jaře koupím nové a dám do truhlíků na balkón. Stojí ve vodě, vyžaduje akvaristickou rašelinu a živiny (nejlépe zeminu pro tropické rostliny nebo tekuté hnojivo pro hydroponii). Mám jich spousty :). Aktualizace 9. 7.: Už jich nemám spousty :). Našel se člověk, který odnesl všechny přebytky (poslouží výzkumu - v Prírodovedeckej fakulte na nich budou pěstovat parazity, konkrétně Echinotrips ).
Aktualizace 16. 7.: Už ji zase mám. Aktualizace 28. 12.: Zmrzla. Aktualizace 19. 6.: Letos nám renovují fasádu, taže jsem ji ani nevysazoval.

Důležité: Odmítám "obsluhovat" lidi, kteří se ozvou způsobem: "Chci nějaký akvarijní rostliny. A to je jedno co, něco mi tam naházej." Na druhou stranu vždy mají dveře otevřeny lidé, které něco konkrétního zaujalo, kteří mají skutečný zájem a už něco o akvaristice vědí (optimální je, když vidím jejich diskuse, osobní galerie na akva.sk). Z každého druhu dokážu poskytnout třem, čtyřem lidem orientačně za období jednoho měsíce, měsíce a půl. Pokud se bude jednat jen o seriózní zájemce, bude rostlin vždy dost (úsměv).

Ještě důležitější: Pokud začínáte, nastudujte si diskuse na www.akva.sk (začněte třeba touto ). Já sám se stále držím zásad zakládání akvária, které jsem popsal před dvěma lety v blogu Akvárium snadno a rychle .

Žádosti o rostliny pište do diskuse nebo na soukromou správu (odsud nebo z akva.sk). Hodně štěstí!

Aktualizace 7. 7. 2008: Zatím přišlo asi sedm lidí. Na blog kliklo víc než 400 lidí (na to, že je to soukromé a nebylo to na hlavní stránce blogů je to super). Nebuďte, prosím, sklamáni, když přijdete ke mě domů a ono to nebude vypadat tak úžasně, jako na fotografiích. Moje žena stále říká, že na fotkách vypadají moje akvária lépe :(.

Aktualizace 4. 10. 2008: Kliknuto 1003x. Na soukromý blog super :).

Aktualizace 28. 12. 2008: Kliknuto 1357x.

Aktualizace 19. 6. 2009: Kliknuto 2774x. Jeden člověk přišel zrovna minulý týden. Současně znovu upozorňuji, že nestíhám rostliny někam nosit - kdo má zájem, musí se mi objevit u dveří (tj. v Bratislavě) s prázdným sáčkem na rostliny v ruce :).

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  752
  •  | 
  • Páči sa:  1 447x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu