reklama

Na Štrkoveckom jazere plave kachnička mandarinská!

Přesněji sameček kachničky mandarinské (Aix galericulata). Prý tu je již druhou zimu, já ho však objevil teprve včera (a dnes se vrátil s lepším fotoaparátem).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)
Obrázok blogu

Včera se mi už z dálky zdálo, že je ta jedna kachna "jiná" a že by to mohla být kachnička mandarinská. Jenže jsem měl jen fotoaparát v mobilu.

Obrázok blogu

Sameček kachničky mandarinské se takto vybarvuje jen v období páření - od podzimu do jara. Fakt, že má období páření, včera dokazovala i jeho útočnost vůči kačerům jiných druhů - přestože je menší, zaháněl je (a oni ustupovali).

Obrázok blogu

Dnes odpočíval s ostatními kachnami na ledu a v poklidu si čistil peří.

Obrázok blogu

Kanička mandarinská žije ve východní Asii až po Japonsko. V Číně bylo na svadbách zvykem darovat párek kachniček jako symbol manželské věrnosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Kachničky se dobře chovají v zajetí, v Evropě byla jedna populace vysazena divoce ve Velké Británii a jedna prý i v Holandsku. U nás se vyskytují jedinci, kteří unikli z chovů. V Čechách u Lednice prý zahnízdil jeden pár v roce 1980. Tipuji, že tento jeden sameček má hlavní problém najít si partnerku (na otázku mého dítěte, kolik už poznal holek, jsem odpověděl, že pravděpodobně žádnou). S jinými kachnami se nekříží.

Obrázok blogu

Protahování (omluva: fotky nic moc, byl daleko, fotil jsem s maximálním zoomem a bez stativu).

Obrázok blogu

Kachničky hnízdí v dutinách stromů (biotop: voda obklopená lesy), kachna sedí na vejcích sama. Tomu odpovídá i extrémní zbarvení samečka, které je mezi kachnami nezaměnitelné a snad i nejpestřejší (nejpestřejší samci jsou všeobecně u těch ptáků, kde samička vychovává mláďata sama): Samičce tak při páření nejde o to nalézt starostlivého a pozorného otce, ale samce s co nejlepšími geny. No a peří je na to dobrý indikátor (samec, který přežil navzdory svému pestrému zbarvení, samec, který si mohl dovolit investovat maximum do svých ozdob a přesto je stále zde - to asi bude dobrý samec!!).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Bratislavská zoo kachničky nechová, z bratislavské zoo tedy neutekl.

Obrázok blogu

Vítr.

Obrázok blogu

Na rozdíl od jiných kachen by měla krmná směs pro kachničku obsahovat víc bílkovin - na jednom webu psali vajíčka natvrdo, nastrouhanou mrkev, zrní.

Obrázok blogu

Výrazné oranžové peří používá samec při toku. Zajímavé však je, že by toto mohla být i stará samice - mají prý jen jeden vaječník a když jim zanikne, mohou se staré samice přeměnit na neplodného samce.

V jiném z mých blogů jsou fotografie zrzohlávky rudozobé - naší divoce žijící (a také nezaměnitelné kachny).

Aktualizace 8. 2. 2008: Dnes se na blogu objevily fotografie Pavla Ondery , které jsou mnohem lepší než moje.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  754
  •  | 
  • Páči sa:  1 656x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu