reklama

Žeby pačmelák cizopasný? (NE! OPRAVA! Solitérní včela!)

AKTUALIZOVANÉ po příspěvku od Mesonychoteuthisa: Jedná se o solitérní včelu Osmia bicolor. Je rozšířena po většině Evropy (včetně Británie). Staví si hnízdo do šnečích ulit. Veškeré moje povídání o pačmelákovi šlo mimo :(. Alespoň fotografie jsou však použitelné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Původní text: Do bytu nám vletěl čmelák. Zaujal na první pohled černou barvou, výrazně hnědorezatým zadečkem. Rozhodně to nebyl běžný čmelák zemní (Bombus terrestris). Po prostudovaní několika knih a fotografií na webu konstatuji, že jsem nikde úplně stejného jedince nenalezl. Ale u čmeláků je velká barevná variabilita. Můj osobní tip je pačmelák cizopasný (slovensky čmela skalná, latinsky Psithyrus rupestris). Zvláštní druh čmeláka, který parazituje v hnízdech jiných čmeláků.

Obrázok blogu

Aktualizované: Porovnání, Osmia bicolor, stáhnuto z webu:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Nejlepší detailní záběr. Zaujala velká kusadla, výrazně černá barva. Pokud to je pačmelák (kterých je jinak asi 10 druhů), pak mají kusadla logiku. Po proniknutí do hnízda čmeláků skalních (slovensky čmeľ skalný, latinsky Bombus lapidarius) někdy zabije v souboji matku (pokud ne, tak společně s ní naklade vajíčka).

Obrázok blogu

Pačmeláci se o larvy nestarají, péči o ně přenechávají na dělnicích jiných čmeláků. Nemají dělnice, všichni jedinci jsou pohlavní (zimní úkryt opouští až v době, kdy většina jiných čmeláků už dělnice má). Toto by měla být samička, samci se líhnou až později.

Obrázok blogu

Jako jeden z rozlišovacích znaků pačmeláků se uvádí "zakouřená" křídla. Může být (přestože mi na vygooglených fotografiích jiných druhů čmeláků nepřipadalo, že by měli křídla méně "kouřová"). Dalším znakem pačmeláků je, že nemají vaky na pyl na nohách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mohu se mýlit (a nejsem expert na čmeláky). Pokud nesouhlasíte a víte, o jaký druh se jedná, pište do diskuse nebo na mail scobak@zoznam.sk.

Zdroje: Kapesní atlas chráněných a ohrožených živočichů (Pavel Pecina, SPN, 1979), web.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  752
  •  | 
  • Páči sa:  1 448x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu