reklama

Táborské podzemí

V jihočeském městě Tábor mají Husitské muzeum. Jedna z expozic muzea je "Středověké podzemí" - průchod původně samostatnými sklepy obytných domů z patnáctého a šestnáctého století. Propojením jednotlivých sklepů vznikla po válce několikaúrovňová, přibližně půlkilometrová prohlídková trasa. Pamatuji si, jak jsem po ní jako dítě chodil a na některých místech vedla prkna přes kaluže vody. Ta prkna (ani tak velké kaluže vody) už bohoužel v podzemí nejsou, vzpomínky jsem si však přesto rád osvěžil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Při návštěvě Tábora jsem byl veeelmi časově limitován. Měl jsem čas pouze v době, kdy žádná skupina nebyla. Tak jsem zaplatil 10 studentských lístků a získal průvodce sám pro sebe (proto jsou chodby tak prázdné).

Obrázok blogu

Toto nejsou dělové koule, nýbrž závaží.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Výklenek. Moje romantické úvahy, na co asi mohl být používán (co do něj mohlo být zasazeno, apod.), přerušil průvodce konstatováním, že lidé toto místo využívali jako obyčejný sklep. A na co my doma používáme ve sklepě výklenky?

Obrázok blogu

Barevná kresba původní horniny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Foceno kompaktem bez blesku, jen s místním osvětlením a bez stativu (takže dlouhá expozice byla problém). Na této fotce jsem fotoaparát částečně zafixoval o strop. Jinde jsem ho pokládal na zem nebo fixoval o koleno. Také jsem měl štěstí a několik delších expozic vyšlo docela slušně z ruky.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Průduch na náměstí. Jsou dlouhé 5-6 metrů. Není úplně jasné, jakou technikou je tak úzké vyvrtávali.

Obrázok blogu

Sklepy lidé většinou kopali tak, že zpod domů vybíhaly pod náměstí (aby dům nespadnul).

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Fotoaparát částečně položený na zábradlí - nechtěně tak vznikla docela slušná linie.

Obrázok blogu

Tato úzká chodbička je slepá a není osvětlena: "Bleskněte si tam!" Na třetí pokus jsem s pomocí blesku přišel na to, kam zamířit objektiv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Mnohé schody vedou do současných domů, restaurací a také na poštu. Dostala se ke mě historka, kdy prý jistý průvodce byl ve sklepení sám a z druhé strany zaslechl hlasy zaměstnankyň pošty. Nenapadlo ho nic lepšího, než se připlížit ke dveřím a začít kvílet: "Úúú, jsem tu zavřenej, pomozte mi." Ticho. "Slyšelas to?" "Úúú, jsem tady, pomozte mi." Následovaly "odcházející kroky" vyděšených žen.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Další průduch. Nejširší a vyzděný.

Obrázok blogu

Kontakt na Husitské muzeum

Focení v Středověkém podzemí je zakázáno. Tento blog vznikl s laskavým svolením řiditele Husitského muzea v Táboře, pana Miloše Drdy.

Dodatek: Svět je malý. Když jsem ukecával pokladní nahoře, aby mě zorganizovaly samostatnou prohlídku, zmínil jsem, že máme dům kilometr a půl od Kozího hrádku. Student, který mě měl provázet, se zeptal: "Nejste náhodou pan Bezecný?" Odpověděl jsem: "Já ne, ale dědeček byl." Vyplynulo, že po znárodnění, když rodiče mého dědečka prodali mlýn na Kozském potoce a z celého hospodářství si nechali jen jeden dům (jako dítě jsem tam byl každé léto), právě prarodiče tohoto kluka to od nich koupili. Takže jsme byli vlastně "sousedé" :).

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  752
  •  | 
  • Páči sa:  1 448x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu