reklama

Hrad Läckö (foto)

Je po 22:00 a my ujíždíme na plný plyn prázdnou krajinou. Žaneta "řeže" zatáčky a mě se vybavuje, že takto řídit se naučila na úzkých cestách Sinaje. Důvod proč spěcháme je jednoduchý - slunce už klouže nad obzorem docela dlouho a my chceme zachytit poslední paprsky zapadajícího slunce na zdech hradu Läckö.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu



Když jsem klekl na molo a dal fotoaparát těsně nad hladinu, rozeběhly se po vodě vlnky a zčeřily dosud jasný obraz. Čekal jsem, až se hladina uklidní a ostatní na mě zatím křičeli, ať jdu a "nefotím vodu".

Obrázok blogu



Za dne jogurtově bílé stěny vypadají při západu slunce takto. Mohlo být asi 22:15.

Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu



Dalo se vejít dovnitř. Potkali jsme jen dva mladíky odcházející ze zavírající restaurace. Poblíž hradu si v zahradě hrály dvě malé děti. Jinak byla krajina liduprázdná. Vystřižené jako ze sci-fi, ale krásné.

Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu



Pohled od hradu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu



Fotit o půl jedenácté večer kvetoucí květiny, bylo úžasné.

Obrázok blogu



Obrázok blogu



Přespali jsme blízko hradu a přišli ráno.

Obrázok blogu



Jogurtově bílé stěny, rozčeřená hladina, ostré slunce. Nejdelší den roku.

Obrázok blogu



Obrázok blogu



Žaneta.

Obrázok blogu



Obrázok blogu



Velmi se mi líbily kostelní lavice.

Obrázok blogu



Ze zbírek: Úžasné hrnce.

Obrázok blogu



Nemám rád porcelánové miniatury, ale tyto byly jemné a krásné.

Obrázok blogu



Lžíce.

Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu



Hrad dnes slouží i jako místo výstav moderního umění.

Obrázok blogu



V hradu se nesmí fotit, toto byla poslední fotografie na dlouhou dobu (na svoji obhajobu mohu říci, že jsem poctivě zvažoval koupi knihy s fotografiemi, neměli však s těmi, které jsem chtěl).

Hrad byl založen na konci třináctého století místním biskupem jako místo, ze kterého chtěl biskup kontrolovat cesty vedoucí po jezeře Vänern. Přestavěn (do víceméně současné podoby) byl ke konci třicetileté války. Pro nás byly zajímavá dva okamžiky. První byl, když průvodkyně uvedla, že jeho majitel, kancléř Lidköpingu de la Gardie, navštívil za třicetileté války "katolické město Prahu" a odvezl si odtamtud mnoho věcí, na což byl "velmi hrdý" (když jsem řekl, že jsem z Prahy, začali se chovat omluvně). Druhý nastal v místnosti, která měla na stropě erby Rakouska-Uherska. Průvodkyně uvedla, že se lidé často ptají, proč je erb Uherska na stropě dvakrát. Je to prý proto, protože jeden erg je za Uhersko a druhý za Slovensko. Opět jsme jí skočili do řeči s tím, že tři z nás jsou ze Slovenska a přítomným americkým turistům vysvětlili detaily slovenského znaku :).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu



Ložnice dětí (de la Gardie jich měl 11, dospělosti se dožily 3). Figurína vlevo je součástí zařízení hradu. Zajímavé je, že takovéto figuríny nezobrazují skutečné obyvatele. Stavěly se do místností na "vyplnění prostoru".

Obrázok blogu



Lovecké zbraně.

Obrázok blogu



Läckö Slott , 21. 6. 2010.

P.S. Zajímavost: Hradní studnu v skalnatém podloží budovali tak, že do jámy házeli "tučná" prasata, pálili jejich těla a pak na ně prudce nalili studenou vodu. Skála pukla. Dodnes se to jmenuje "prasečí studna".

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  754
  •  | 
  • Páči sa:  1 655x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu