reklama

Porovnání AKG K701 s jinými sluchátky

Žena mi k vánocům přispěla na nová sluchátka. Někdy po novém roce jsem naběhl do jednoho obchodu s otázkou: "Co máte nejlepšího?" Ze všeho aktuálně dostupného mi nejlépe zněla jedna bílošedá a docela elegantně vyhlížející sluchátka. Cena 290 eur. Jasný zvuk s velkým prostorem. Také zjevně odolná (přiměřeně) a materiálově kvalitní. Doma jsem začal u internetu zjišťovat co vlastním a zjistil, že jsem měl docela štěstí. V dotyčné prodejně prodají asi jen čtyři kusy do roka (náhodou je zrovna kvůli někomu objednali), v porovnání cena/výkon se podle názoru mnohých jednalo o výborný produkt. Protože jsem chtěl mít na věc také vlastní názor, porovnával jsem je v dalších dvou měsících s více různými sluchátky (včetně AKG K702). Nedíval jsem se ani tak na sluchátka ve stejné cenové kategorii - zajímalo mě (když už K701 mám), kam jít dál.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (64)
Obrázok blogu

O AKG K701 panuje všeobecně názor (který musím jen potvrdit), že jsou výborná ve výškách a středech. Živý zpěv, živá kytara, živý klavír - u všech těchto nástrojů cítíte jejich sílu. Porovnával jsem je s Grado RS2 (sluchátka za přibližně 700 eur) a u mnoha nahrávek cítil RS2 jako "charakterově podobná, nástupnická sluchátka od K701". RS2 mají kvalitnější středy, kytara zní výrazněji (testoval jsem na DVD Rolling Stones Shine a light, konkrétně na skladbě As Tears Go By), v okamžiku, kdy jsem ale pustil čistě vokálovou skladbu Over the Rainbow na CD Celtic Woman, A New Journey, byl rozdíl mezi oběma sluchátky minimální (přitom se K701 prodávají mezi 240 a 290 eury - na internetu jsem mohl koupit i levněji). Stejně tak jsem porovnával K701 se sluchátky Beyerdynamick T1 (cena 800 až 1000 eur), která jsou jednoznačně lepší v basech a středech - u skladby Over the Rainbow byl ale rozdíl zajímavý. T1 vykreslily hlas zpěvačky sametovější, na druhou stranu jsem musel i s dofom (diskutér na Sme, se kterým jsem se díky jedné diskusi o sluchátkách poznal i osobně a kterému T1 patřily) uznat, že ani K701 nejsou zlé a když bych nevěděl, o co jsou T1 lepší, nechybělo by mi to.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Kritika, které K701 občas čelí, spočívá v tom, že na nich "chybějí" basy. Upřímně. Nechybějí. Jsou tam. Ale. Rozdíl nejlépe vyjádřím tak, že když jsme doma sledovali DVD Scott Pilgrim vs. World, zněla v reproduktorech rocková hudba tak, že nám div nevibrovaly okenní tabulky. Musel jsem tehdy odejít v polovině filmu, vrátil se okolo půlnoci, dal do sluchátek ... a nic. Vibrování neexistovalo. Basy tam byly, ale nedunící. Konkrétně u tohoto filmu mi to trochu vadilo.

Finálně však závisí na tom, na co sluchátka využíváte. Pokud bych nahrával vlastní hudbu, budu chtít sluchátka co nejvěrnější. Všeobecně jsou doporučována Beyerdynamic DT990 (přibližně 160 eur). Porovnával jsem je s K701. Nejsou zlá. Rozdíl je ale v prostoru. U K701 máte skutečně pocit "prostoru", DT990 bych popsal tak, že máte pocit, jako by vám někdo "přimáčkl" hudbu k uchu. Pokud ale posloucháte primárně rock, můžete s nimi být spokojenější, než s K701 (byla mi doporučována i Beyerdynamic DT880). Pokud posloucháte hlavně živé nástroje, zpěv anebo využíváte sluchátka při sledování filmů (jako my), budete zřejmě spokojenější s K701 (hlas v nich je VELMI srozumitelný, ani není nutné je dávat příliš nahlas). Pokud je nahrávka kvalitní, dokážete v ní rozlišit jednotlivé nástroje, nádechy zpěváka, šoupání nohou lidí v sálu. Dlouho jsem například nechápal, proč se DVD z "kolekce 6+6+6" prodávají za víc než dvacet eur (ani nejsou v běžné distribuci - na Slovensku je prodává například Art Fórum). Minulý týden jsem si pustil hongkonkský film 2046 do sluchátek a přišel na to. Jasné housle, ostré klapání podpatků, výborný zvukový zážitek z filmu (realitou bohoužel je, že mnohé originální DVD nemají příliš kvalitní zvuk - na to ale přijdete, až tehdy, když je s čím porovnávat). Za dobu, co K701 mám, jsem přišel pouze na jednu skladbu, kdy mi sledování filmu s nimi vyloženě vadilo - konkrétně ve filmu Moulin Rouge, úvodní scéna kankánu na skladbu Hey Sister Go Sister. U skladby, ve které hrají basy ústřední melodii, mají K701 problém. Slyšíte šustění sukní, výkřiky v pozadí, jen ústřední melodie se někam ztratila. Poslouchat se to nedalo (na druhou stranu mnoho dalších skladeb v tomto filmu bylo ok a díky K701 jsem v tangu Roxanne zaregistroval jedno jemné ťuknutí nehtu o sklenici, které jsem v minulosti neslyšel).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Už na pohled se jedná o elegantní sluchátka. Hlavový most je z pravé kůže, sluchátka poskytují dostatek místa kolem uší. Občas je možné slyšet námitku lidí, které hlavový most tlačí - my to doma všichni řešíme jeho posunutím dopředu nebo dozadu. Bězně máme tato sluchátka na hlavě v pohodě dvě hodiny a déle.

Obrázok blogu

Sluchátka se všeobecně dělí na uzavřená, otevřená a polootevřená. Toto jsou otevřená sluchátka. Když je máte na uších, nejste izolován, slyšíte okolní zvuky. Naopak, pokud budete sedět v tichu vedle člověka, který jimi poslouchá, uslyšíte hudbu (nebo zvuky). Senzitivnějšímu jedinci by k sledování filmu do jisté míry mohlo i stačit, pokud by měl z obou stran jednoho někoho s těmito sluchátky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jak vidíte, vyrábí se v Rakousku. Do jisté míry byla proto nedávno určitým sklamáním zpráva, že AKG začalo vyrábět v Číně. Hodně audiofilů si klade otázku, jestli bude kvalita zachována.

Obrázok blogu

Zajímavé bylo porovnání s AKG K702. V Rakousku se už například K701 neprodávají, v nabídce jsou pouze K702. Rozlišíte je na první pohled. K701 jsou bílošedá, K702 černošedá. K702 mají odpojitelný kabel a to je z vylepšení asi tak vše (cena přes 300 eur). Měl jsem možnost je porovnat. Bílý rám okolo mušle je u K701 z oceli, u K702 z plastu (v překladu - šetří). Hlasově "prý" identické. Porovnával jsem přes půl hodiny a nemyslím. Paradoxně mi K701 vyhovovaly víc. Na stejné aparatuře a stejné skladbě zněly o maličko silněji (u K702 bylo nutné přidat hlasitost), měly maličko víc basů (!). Říkám si, že máme štěstí, že se u nás na internetu stále prodávají K701.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

K fotografii nahoře: Líbí se mi "provázky" které zajišťují posouvání hlavového mostu. Systém u K701 je natolik propracovaný, že sluchátka "sedí" na hlavě i tříletému dítěti (pouze lidé s větší hlavou mohou mít problém).

K dalším modelům AKG: Aktuálně představují tzv. The Quincy Jones Signature Line. Jedná se o sluchátka pravděpodobně "identická" s K701, v několika barevných variantách (včetně zelené), s podpisem Quincyho Jonese a s cenou přes 400 eur. Nenapadá mě, proč by si to měl někdo (mimo zběratelů) kupovat.

Obrázok blogu


Zamyslení se: Proč si (všeobecně) pořizovat kvalitní sluchátka? Zjednodušeně: Pokud byste chtěli dosáhnout stejně kvalitní poslech na aparatuře, stála by vás přibližně třikrát až čtyřikrát víc než sluchátka. Problém je, že právě kvůli tomuto občas sledujeme filmy se sluchátky i "když nemusíme" (například jsme doma sami a nikdo by nás nerušil) a pokud nás stejný film chce sledovat víc, řešíme, kdo bude mít K701. Zabývám se proto myšlenkou pořídit sluchátka druhá, ale asi už ne K701. Když už, zajímala by mě například výše zmíněná Beyerdynamic T1, už jen tím, že je jejich charakteristika jiná (ne pouze, že jsou lepší). Neslyšel jsem Sennheiser HD800, podle toho, co se však píše (znějí jako "nástupnické" K701, mají výraznější basy) nemám pocit, že budou kvalitnější než T1. Slyšel jsem Denon AH-d7000 (uzavřená sluchátka, cena okolo 1000 eur), porovnával jsem, nenadchly mě ale (dobré, ale "ničím nevynikající"). To už raději ta Grado RS2. Možná by stála za poslech Grado GS1000 s cenou přes 1000 eur (existují i Grado PS100 - jako "professional" - kdo je však poslouchali a porovnávali s GS1000, píší na fórech o zklamání). Osobně mě na základě jedné recenze zaujaly u nás absolutně neznámé Audeze LCD-2 (vyslovujte jako "odysea"), o kterých se píše, že jsou lepší, než Beyerdynamic T1 nebo Sennheiser HD800. Cena okolo 1000 eur, pokud bych náhodou v budoucnu nevěděl co s penězi (což však ale hned tak nebude), pokusím si je z USA objednat.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obrázky sluchátek zmíněných v textu: Beyerdynamic T1, Grado RS2 (nenechte se zmát "primitivním" designem, jsou doopravdy dobrá), Sennheiser HD800, Beyerdynamic DT990 (jsou dvě verze, jedna "studio", druhá "audio" - rozeznáte je podle odlišných krytů mušlí), AKG K702Denon AH-d7000, Audeze LCD-2.

Stručně: Pokud jste jako já fungovali doteď na sluchátkách za 2000 Sk, jsou AKG K701 znatelný kvalitativní posun vpřed. Ano, existují lepší sluchátka, ta jsou však už v jiných cenách. K701 navíc v některých polohách nabízí kvalitu, která se blíží mnohem dražším sluchátkům. A nepotřebujete na ně předzesilovač.

Dodatek: Sluchátka tvoří jen část kvality zvuku. Další složky jsou nosič záznamu a přehrávač. Existují audiofilové, kteří si koupí sluchátka za 1000 euro, zesilovač k sluchátkům za dalších 1000 eur, přehrávač (už ani nehovořím za kolik) a ještě se rozhodnou svá sluchátka rekabelovat kabelem s cenou například 200 eur za metr. Když si to vše pořídí, označí dosavadní zbírku CD za nepoužitelnou a začnou shánět kvalitní nahrávky. Vůči všem těmto lidem (i vůči dofovi) jsem totální amatér a tento článek je velmi povrchní. Utěšuji se pouze tím, že i povrchní články mohou být užitečné.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  754
  •  | 
  • Páči sa:  1 655x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu