reklama

Hledání ztraceného času (z rodinných fotografií)

Včera jsem se konečně dostal do Prahy a odvezl si s sebou několik fotografií, které zůstaly po babičce. Je zajímavé dívat se do tváří pradědečků a prababiček, z kterých některé jsem ani nepoznal (nebo vidět je jinak, než si je pamatuji).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu

Prababička. Prý hrála i divadlo. Fotografie odhadem z první poloviny dvacátých let (ale dost možná ještě dřív - z konce první světové války). Stejně jako další fotografie je nalepená na kartičce z tvrdého papíru 1 mm silné. Originální velikost je 6,3 x 10,4 cm. Pozoruhodná je ostrost snímku. Scan ho umožnil zvětšit ve vysoké kvalitě (ještě vyšší, než vidíte).

Obrázok blogu

Pradědeček. Stejná doba. Zajímavý je příběh obou těchto prarodičů. Prababička byla ze statku, mladší z dětí. Ostatní ji proto "vyplatili z gruntu" a ona za tyto své peníze živila pradědečka po celou dobu jeho studií. Když dostudoval a začal pracovat, živil zase on ji. Připadne mi naprostu úžasné, že vsadila vše "na jednu kartu" (ještě úžasnější je, že jim to vyšlo).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oba snímky mají zajímavou zadní stranu (vidíte v originální velikosti):

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Na zadní straně fotografie prababičky je tužkou psané věnování: "S pozdravem Tvůj bratranec Josef Hronovský". Tito "Hronovští" žijí dodnes.

Obrázok blogu

Pradědeček o mnoho let později. Fotografie vznikla 25. VI. 1940 v ateliéru Foto SMUTNÝ "u Anděla" Smíchov Plzeňská 3, 473-50. Zepředu je na ní pradědečkův podpis (Josef Duška) a razítko Poštovní spořitelny (v češtině a v němčině).

Obrázok blogu

Fotografie je na zadní straně datovaná k 22. 9. 1968 a pravděpodobně zachycuje zlatou svatbu prababičky a pradědečka (já se narodil v roce 1970 a když mi bylo pět nebo sedm, vybavuji si, že jsem je navštívil).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Druhá prababička (matka otce mojí matky). Nalepená na kartičce silné 1 mm, stejná velikost jako u prvních dvou fotografií. Na zadní straně není nic, jen datum: 1. 8. 1926. V té době už musela být vdaná.

Obrázok blogu

Můj dědeček, když mu bylo třináct měsíců.

Obrázok blogu

Na zadní straně je rukou napsáno: Miroušek 19 měsíční. Všimněte si pozadí této a předcházející fotografie. Odděluje je půl roku, ale pozadí je identické. Dokonce se stejně rozházenými mušlemi (pravděpodobně) na zemi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Tento pradědeček mi připadne být sympatický pán. Byl lékař a prý dokonce i starosta jihočeského městečka Žirovnice. Na zadní straně fotografie je razítko ateliéru: Frant. Škarda Žirovnice 274.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Celá rodina 1. ledna 1935. Můj dědeček je ten kluk s brýlemi. Měl dvě sestry, ta mladší doopravdy šilhala. Kromě dědečka jsem nikoho z těchto lidí nepotkal. Oba jeho rodiče umřeli brzy, maminka, když byly mojí mámě asi tři měsíce.

Obrázok blogu

Moje babička v jedenácti letech. Ateliér "Club" Praha Národní tř. 10 Palác "Dunaj". Dokonce jsem našel, na co tuto fotografii potřebovala (díky tomu je možné ji datovat):

Obrázok blogu

Električenka 1936/37.

Obrázok blogu

Babička (vlevo) se sestrou.

Obrázok blogu

Těsně po skončení války drželi Rusové u Prahy ukrajinský jezdecký pluk (zabraňovali jim v návratu, protože právě zabírali Ukrajinu). Babička jezdila na koni skoro každý den (na fotografii je uprostřed) a do konce života si vybavovala jména vojáků na snímku. Originální fotografie je velmi malá, jen 8,8 x 6,1 cm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Babiččina svatební fotografie. Datum na ní není, ale vím, že se vdávala rok nebo dva po válce. Ateliér KORÁNY Rumburk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fotografie jsem neupravoval ani neretušoval.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  750
  •  | 
  • Páči sa:  1 373x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu