reklama

Intelektuálové, pseudintelektuálové, škatulky a zdi

Prezidentské volby v ČR se nesly ve znamení polarizace společnosti. Ještě teď mám zvláštní pachuť v ústech z diskuse, kterou iniciovaly. Ale ne o tom chci psát. V rámci diskuse byli totiž někteří diskutující označováni za intelektuály (v negativním smyslu slova - "nikdy nepochopí problémy obyčejných lidí") nebo pseudointelektuály. To vede k zamyšlení. Co jsem? Co jsme my? Co můžeme být?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (41)

Pokud vezmu základní definici, že intelektuál je člověk pracující duševně, pak ano, jsem intelektuál. Ale necítím se být. Označení intelektuál pro mě není důležité. Když tak shrnu svůj život, formovala mě uletěná rodina, kamarádi na tancování, stěhování do Bratislavy. Svůj život jsem si vybudoval sám a většinou dělal, co mě baví. Nikdy jsem neměl tendenci vyhledávat intelektuály a zůčastnit se jejich debat. Moji přátelé, lidé se kterými pracuji a všeobecně lidé, se kterými se stýkám, mi připadnou být chytří dost. Ale nikdy jsem neměl pocit, že "jsem mezi intelektuály". Bylo to jedno.

Pseudointelektuál nejsem. Pseudointelektuál je člověk, který si na intelektuála hraje. A já mám názor, že vlastní chyby bolí, ale chyby, které udělám jen proto, abych chtěl vypadat jako někdo, kdo ve skutečnosti nejsem, bolí ještě víc.

Myslím, že celá společnost by se měla vykašlat na dělení na intelektuály a ty druhé. Dnes, kdo chce, může získávat informace. Něco vědět. Něco dělat. Něčím se bavit. Být zajímavý. Dnešní svět není o tom, že existuje definice "intelektuál dělá toto a toto a toto". Vědění je tak široké, že dnes už nikdo nemůže být polyhistor. A nikdo to od nikoho ani neočekává.

Potřebujeme se přestat bát, že budeme škatulkováni. Měl jsem například nějakou práci v Rakousku a zapovídal se s rakouskými podnikateli a menežery. Na otázku, co mají jako hobby, dostává často člověk hodně netypické odpovědi (triatlon, například). Mnozí naši podnikatelé měli ještě před lety nalinkovaných pár aktivit, vhodných pro lidi své skupiny (golf, například) a tím to haslo. Když to hodně zevšeobecním, dostanu se až k holce, která má pocit, že mít jako hobby místní diskotéku je důležité, protože to dělají všechny a ke klukovi, který má pocit, že pokud do sebe na začátku té diskotéky nekopne alespoň tři panáky (takže má nepřímo jako hobby ty panáky), není chlap. A je jedno, jak inteligentní lidé to jsou. Škatulkují a bojí se dělat něco mimo svojí škatulku. Neuvažují, že by mohli například jezdit na kajaku, zajímat se o zoologii nebo navštěvovat výstavy profesionálních fotografů.

Dělení lidí na intelektuály je vlastně jen ukázkou většího problému. Škatulkování by se dalo také označit jako "stavění a udržování "zdí". Zdi nás udržují v "klidu", že ostatní na tom jsou stejně jako my. Za nimi "žijí lvi" a mimo ně nemusí být bezpečno. Zdi nám zabraňují být skutečně volní. Protože i dnes, v současné společnosti, je za nimi lidí dost - pokud se nebudeme bát, často zjistíme, že tito lidé jsou nám bližší. Až se jednou přestane psát "intelektuál" a "neintelektuál", bude to jeden z příznaků, že mimo zdí (škatulek) žije většina. Takový svět bude určitě barevnější.

P.S. Za samostatnou úvahu stojí, zda intelektuálové doopravdy "nepochopí problémy obyčejných lidí". Člověk, označený za intelektuála, se totiž nemusí automaticky rovnat "majetný člověk". A i lidé, kteří peníze mají, si mohou pamatovat zlé začátky. Nebo na situaci někoho ve své blízkosti obyčejné problémy vidět. Myslím, že i toto je příklad škatulkování a anachronizmus z dob, kdy si vzdělání mohli dovolit jen ti bohatí.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  752
  •  | 
  • Páči sa:  1 448x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu