reklama

USA vs. Korea: Porovnání dvou konkrétních akčních filmů

Právě jsem viděl Rychle a zběsile 5 a nedá mi neporovnávat s jihokorejským The Thieves (Zloději). V obou filmech sledujeme sestavování týmu profesionálů, který má okrást podsvětí. V obou filmech je ve hře hodně peněz. V obou filmech mají hrdinové v zádech policii a operují v cizím prostředí. V obou filmech jsou jak na straně policie, tak na straně profesionálních kriminálníků, krásné ženy a zástupci různých národností. Oba filmy se mi líbily, ale každý je úplně jiný. Jeden demonstruje západní a druhý východní styl kinematografie.Text obsahuje náznaky spoilerů.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Korejský film je mnohem realističtější. Když má v americké mainstreamové kinematografii někdo "dojít úhoně", stane se tak pravděpodobně až za vydatného scénáristického skřípění zubů a pravděpodobně bude obětován některý z "nejsnáze" postradatelných hrdinů. Naproti tomu v asijské kinematografii se komukoli může stát cokoli a i když někdo vyloženě nezemře, nemusí skončit zrovna dobře.

V Rychle a zběsile tahají všichni členové týmu bez ohledu na národnost nediskutabilně za jeden provaz. Všichni jsou čestní, jedna rodina, případný zisk rozdělují rovným dílem. V Zlodějích Číňané nevěří Korejcům (a obráceně), skoro každý má vlastní zájmy, vztahy mezi některými nejsou z minulosti zrovna jednoduché a celou dobu můžeme jen odhadovat, kdo si naše sympatie zaslouží a kdo ne (přesněji, kdo v minulosti koho podrazil jako první). O dělení zisku nemluvím :).

V Rychle a zběsile jsem správně odhadl, která žena se nakonec stane partnerkou hlavního kladného hrdiny, v Zlodějích jsem netušil, kdo je hlavní kladný hrdina a s kým (případně jestli vůbec) nakonec skončí.

V Rychle a zběsile klape plán jako hodinky (přestože nemusí vypadat, že klape). Divák je uspokojen. V Zlodějích plán fatálně selže a všichni musí improvizovat a bojovat sami za sebe. Divák si okusuje nehty.

Na konci amerického filmu sledujeme téměř všechny spokojené a šťastné, na konci jihokorejského jsou doopravdy spokojeni lidé dva, možná tři (takovéto závěry se v Asii téměř považují za happy end).

V asijské mainstreamové kinematografii se poněkud méně, než v USA, obávají bořit klišé. Příklad. Oba filmy obsahují prvek, kdy muž a atraktivní žena potřebují od někoho cosi získat a stojí u baru. V americkém filmu ze sebe žena shodí textilii a pouze v plavkách odkráčí středem dotyčnou věc opatřit. V jihokorejském filmu si k dotyčnému sednou oba z jedné strany a čekají. Onen kdosi pohlédne na ženu, pohlédne na muže, otočí se k němu a začne ho balit. Ok, "užij si to" :).

Rychle a zběsile 5 je film plný akce, rychlosti, nadupaných aut a pokud vypnete mozek (udělal jsem), ohodnotíte ho maximálně.
The Thieves je film plný akce, kaskadérských výkonů (např. honička po venkovních stěnách budovy), zašmodrchaných vztahů a pokud použijete mozek, budete nad maximálním hodnocení také uvažovat.
Za dobré považuji znát obojí. Občas vyloženě potřebuji vypnout mozek, občas chci něco inteligentního. Pokud bych se za něco přimlouval, tak, aby televize nebo alespoň distributoři DVD, začali kvalitní asijské tvorbě věnovat pozornost. Když už naše televize něco asijskéhu pustí, je to buď Jackie Chan nebo brak. Což je škoda. Úplně nám pak schází možnost porovnání.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  750
  •  | 
  • Páči sa:  1 373x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu