Recenze na film: Vítr se zdvihá (2013)

Hayao Miyazaki je nejlepší na světě. Tedy alespoň v oboru klasická ruční animace (ruční dávám do úvozovek, protože dnes se i u filmů kreslených ručně používá z velké části počítač). Vítr se zdvihá (The Wind Rises) je miyazakiho poslední film. A mnou mlátí nostalgie.

Diskusia  (21)

První film, který bylo možné označit za "skutečného Miyazakiho", vznikl v roce 1979, ještě před založením studia Ghibli a jmenuje se "Lupin the III: The Castle of Cagliostro". Ještě před ním byly filmy, které tvořil jako zaměstanec jiných studií a ve spolupráci s dalšími režiséry (například pro takovou Pandu Kopandu z roku 1972 napsal scénář), The Castle of Cagliostro však obsahuje všechny typické prvky, které bude Miyazaki v budoucnu využívat.
První film zmiňuji záměrně, protože s pravděpodobností hraničící s jistotou, je Vítr se zdvihá miyazakiho jedenáctým a posledním filmem (minimálně takovým, který režíroval - scénář vytvořil Miyazaki pro více dalších filmů - například mnou oblíbené Whisper of the Heart). Ve svých sedmdesátipěti letech oznamuje konec. Škoda. Nicméně rozloučil se velmi důstojně. Využil všechny své typické prvky a navrch přidal "odlišný" příběh.

Je poctivé zmínit kontroverzi, která film provázela. Totiž. Hayao Miyazaki je Japonec. Jeho otec vedl společnost, která za války vyráběla součástky pro japonská letadla Zero. Miyazaki miluje létání a skoro ve všech filmech (výjimkou je Ponyo z útesu nad mořem) se létá. Takové Porco Rosso je vyloženě oslavou létání a filmem pro milovníky hydroplánů. Jméno studia, které Miyazaki založil - Ghibli - vychází z názvu italských pouštních průzkumných letadel z druhé světové války. No a film Vítr se zvihá je volným životním příběhem Jira Horikoshiho, konstruktéra letadel Zero. Po všech Cestách do fantazie, Princeznách Mononoke, Totorech, Laputách, Nausikách, filmech jako Kikina doručovací služba nebo Howlův pohyblivý zámek, opustil Miyazaki svět fantazie a natočil (namaloval) film, který je životopisný a naprosto není pro děti. Film, který chtěl pravděpodobně celý život stvořit.

Trailer s původní hudbou od Joe Hisaishiho (prostě nebylo možné, aby hudbu pro poslední miyazakiho film složil někdo jiný):

Přistupoval jsem k němu s tímto vědomím. Odložil jsem myšlenky, co japonská Zera způsobila v období druhé světové války (s těmito letadly zaútočili Japonci například na Pearl Harbor) a šel se na film podívat s tím, že člověk, který vytvořil ve své době objektivně nejlepší letadla na světě, si filmový příběh zaslouží. Přestože stál na opačné straně barikády. Finálně jsem příjemně překvapen.
Je standardem, že animace je dokonalá a poetika nepřekonatelná. Film od Miyazakiho je možné porovnávat zase jen s filmem od Miyazakiho. Více lidí píše, že Vítr se zdvihá je v porovnání se zbytkem miyazakiho tvorby slabší. Nesouhlasím tak zcela. Vítr se zdvihá se mi úžasně trefil do nálady. Nenapadá mě, jak téma zpracovat lépe. Viděl jsem všechny miyazakiho počiny a skoro všechny ostatní filmy studia Ghibli a toto je nostalgické a důstojné zbohem. Na Miyazakiho to má jedinečný příběh - odlišný od ostatních věcí, které kdy režíroval. Mnohé okamžiky jsou podobné jiným miyazakiho záběrům (například snový okamžik, ve kterém Jiro stojí nad zničeným letadlem mi připomíná záběr z pohledu na zničeného robota v Laputě - vnímám to i tak, že se Miyazaki chtěl rozloučit a určitá podobnost nemusí být náhodná), přesto je vyznění trochu jiné. Bez spoilerování nemohu říci jaké, ale na konci jsem měl "zimomriavky" (čeština nemá adekvátně krásný výraz pro toto slovenské slovo). Miyazaki to zvládl. Kontroverze, které jsem se trochu bál, nenastala. Romantika je přítomna, ale "jiná". Primárně se jedná o příběh člověka. Ve svém smutku poctivý.

Na ČSFD má film v tuto chvíli 80%. Já zohledňuji své pocity a dávám maximum :).

Jeden komentář na ČSFD obsahuje myšlenku, že by jistý člověk, který se ve filmu objeví, mohl být Richard Sorge. Je to možné. Každopádně dosud jsem nevěděl kdo to byl a nyní to už vím :).