reklama

Kurnik, naučme se jazyk!

Včera odpoledne. Hlavná stanica Bratislava. Trafika uvnitř haly, vpravo pod světelnou tabulí s informacemi. Starší pán se anglicky ptá, jestli se dají koupit nějaké noviny v angličtině. Blond prodavačka odpovídá slovensky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (207)

Dotyčný pán se nic nedozvěděl (prodavačka nepochopila, co chce - on nepochopil, co mu ona říká - pohledem žádné periodikum v angličtině nenašel), odchází. Nedá mi. Pokládám svůj výběr na pult se slovy: "Mohla byste se začít učit anglicky."

"Prečo by som sa mala učiť? Nech oni sa naučia po slovensky!"

Pán za mnou se přidává. Jsem divný. Na tom, že prodavačka neumí anglicky, není nic zlého.

Namítám, že kdyby šlo o nádraží v Dolnom Kubíne (omlouvám se Dolnému Kubínu), tak neřeknu, ale tady jsme na Hlavnej stanici v Bratislave. Vyjadřuji názor, že mluvit na člověka, který neumí slovensky, nejčistší slovenštinou a předpokládat, že mi dotyčný bude rozumět, není dobrý nápad. Prodavačka nesouhlasí, je uražená a drzá.

Dobře. Hlavná stanica má i jiné problémy, než jednu prodavačku v trafice, která si myslí, že se slovensky s cizinci domluví. A abych byl upřímný, s podobnou omezeností jsem se ve světě potkal už ledackde, dokonce i v zemích západní Evropy. Akorát, že tam je toho míň a lidé, když neumí jazyk, se alespoň trochu stydí (nebo tváří omluvně).

Zaměstnavateli této prodavačky: Mohli byste něco udělat. Hlavnou stanicou projde spousta neslovensky hovořících. Čím dál více. Už i některé pokladny inzerují, že ovládají jazyk. I když nenabízíte zahraniční tisk, zahraniční návštěvníci si u vás mohou koupit alespoň čokoládu (například). A možná si to neuvědomujete, ale vaši zaměstnanci v této trafice mohou patřit mezi první (nebo poslední) kontakty, které cizinci na našem území udělají. Roky nadáváme na Hlavnú stanicu, jak nás "nereprezentuje". Toto je sice drobnost, na druhou stranu věc, která se dá relativně snadno vyřešit. Nemyslíte, že je i ve vašem zájmu, aby vaši zaměstnanci dokázali komunikovat anglicky a považovali to za standardní?

Aktualizováno:
Diskusní příspěvek k tématu, který doporučuji si přečíst.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  752
  •  | 
  • Páči sa:  1 448x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu