reklama

Tanec bez stresu je o mnoho a mnoho lepší

V akváriu mi plavou dva samečci živorodky Xenotoca eiseni. Při krmení se oba vrhnou na žrádlo, ten dominantní druhého ale co chvíli zahání. Méně dominantní sameček proplouvá oblakem žrádla a když už vypadá, že ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

... po soustu chňapne, na poslední chvíli se lekne a ucukne. Občas sousto vyplivne (dominantní samec nevyplivuje vůbec). To vše dělá stres.

Stres způsobí, že nejistý tanečník bude ještě nejistější. Bude víc myslet na figury, které pokazil, než na figury, které má před sebou. Mluvte na něj, postrkujte ho, šťouchejte do něj, opravujte ho, posunujte ho, vysvětlujte mu při tanci, co pokazil - určitě bude rád a jeho taneční výkon se zlepší. Samozřejmě to myslím ironicky.

Loni na podzim, na specialu v Neu-Ulmu, jsem zažil člověka, který měl tendenci neustále ukazovat. Kdo v jeho přítomnosti zaváhal, bylo "mu pomáháno". Okamžitě, bez poskytnutí prostoru k nadechnutí. Nic moc příjemného. Po tipu jsem dotyčnému řekl, že "umět tancovat" a "umět pomáhat", jsou dvě rozdílné věci a to, že umím tancovat, neznamená, že musím umět pomáhat. Nebyl šťasten. Na druhou stranu to byl za více než rok jediný člověk, který se při takovém připomenutí naštval.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lidi, kteří tahají, popostrkují, všemožnou komunikaci verbální na méně schopné tanečníky ve čtverylkách používají, do jisté míry chápu. Nebyl jsem jiný. Pak jsem zjistil, že mnohem lépe funguje to nedělat. Představil jsem si, jak by mě pomohlo, kdyby někdo křičel, strkal do mě, tlačil mě, tvář měl zkřivenu, zuřivě gestikuloval. Pokusil jsem se dělat opak. Ideálně nemluvit vůbec. Nestrkat. Netlačit. Uvolnit se, usmívat se, být v pohodě. Stát v klidu a jistě na svém místě (VELMI důležité). Pokud pomáhat, tak minimální gesta. Začal jsem učit své tanečníky, že když na ně jednou rukou ukážu a zastřihám prsty, mají udělat half sashay. Když zvrtnu ruku v zápěstí, je to U-turn back. A když jim někam ukážu, mají tam jít. Pomoc beze slov. Co nejméně nápadná. Klidná. Bez negativních emocí. V naprosto ideálním případě jen dotyčný člověk ví, že mu pomáhám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Včera jsem se vrátil ze Šachtáku. Tancoval jsem ve všech halách a často zažíval, co s tímto přístupem zažívám už dlouho: Můžete mít ve čtverylce slabší tanečníky, ale pokud jednáte tak, abyste nezpůsobovali stres a naopak se snažíte šířit pohodu - držíte svoji vlastní pozici, neškubete sebou ve čtverylce, tančíte v rytmu, jste uvolněni, občas se usmějete, tanec vás evidentně baví a hlavně necháváte ostatní dýchat - prostě pokud toto děláte*, bude se vaše čtverylka rozpadávat výrazně méně, než čtverylky, které "pomáhají" slabším tanečníkům standardním stresujícím způsobem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakolik toto hraje roli, jsem si uvědomil poprvé před lety v Brně na Convention. Byla tuším A2, stály na ní tři čtverylky. Jedna byla z Vídně, jedna z českých tanečníků, jedna smíšená. Ta z Vídně se rozpadávala viditelně nejméně, ta z Čech viditelně nejvíce. Přitom v té české byli individuálně lepší tanečníci. Podstatné ale bylo, že čtverylka z Vídně byla kompaktní a "vytrénovaná" nemluvit, nestresovat (nediskutovat), když pomoc, tak drobná neverbální gesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zajímavou situaci, jsem zažil loni v Praze na Rainbow Convention. Bylo tam víc tanečníků z Ruska. Jejich čtverylka většinou stála. Pojal jsem to jako výzvu a šel s nimi tancovat. Vysvělil jsem, že základ je nediskutovat, nemluvit, uklidnit se. Nejvíce dominantnímu jedinci jsem vysvětlil, že umět tancovat a pomáhat, není to samé. Nechť mi věří. A ono to šlo! Tancovali jsme několik tipů a několikrát jsme zvládli i kombinace, na kterých se ostatní (2 nebo 3) čtverylky rozpadly. Klid, pohoda, úsměv. Pozvání do Ruska :).

Výzvou byl loni na iPACu tanec na japonskou callerku Takako Suzuki. Japonští calleři mají často trochu jinou výslovnost a je považováno za standard, že kdo ve čtverylce rozumí, "překládá". Tancovali jsme na ni A2 a plus a po prvních tipech jsem v jedné čtverylce na začátku řekl: "Nepřekládejme. Buďme bez stresu." Všichni to akceptovali a bylo lépe. Ano, nastaly momenty, kdy jsme nevěděli, co dělat. Ale všeobecně jsme si nevytvářeli stres a fakt, že občas "tančíme, aniž bychom rozuměli co", kompenzovalo soustředění se výhradně na její hlas a minimalizování neklidu. Doopravdy větší pohoda, aplikovali jsme to pro zbytek tipů s ní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dovolím si apelovat na zkušené a dobré tanečníky: Buďme s pomáháním zdrženliví. Nechme občas druhý box (druhou řadu) plavat. Pokud stojíme k někomu zády, zůstaňme otočeni zády. Tanečníci, kteří se učí, mají právo na vlastní taneční evoluci. Jako caller nemám rád neustálé pomáhání slabším tanečníkům mimo jiné i proto, že vlastně nevím, co dotyční sami dokáží a co sami nedokáží. Pokud má caller něco učit nebo vysvětlit, potřebuje udělat "diagnostiku". Zjistit problém. Aby nevysvětloval, co není třeba a co je třeba, neopominul. Občas ve svých klubech vyhlásím: "Žádná pomoc!" V neposlední řadě, když někdo ví, že žádnou pomoc nedostane, víc se snaží. Užitečné, ne?

Pokud jste caller a chcete tanečníkům doopravdy pomoci, použijte figuru squeeze :).

* Netvrdím, že jsem v tom sám stoprocentní.

P.S. Xenotoca eiseni je dost zajímavá ryba. Patří mezi tzv. "divoké živorodky" (není to ani gupka, ani xifofóra, ani plata, ale úplně jiný druh), v akváriích si drží původní barevnou variantu (vláda Mexika je dokonce od akvaristů vykupuje a pouští zpět do přírody). Na rozdíl například od gupek se u ní vyskytuje tzv. "pravá živorodost", při které se mladá rybka vyvíjí z určité formy placenty v matčině těle. Aby se dobře množily, potřebují hodně rostlinné potravy.

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  752
  •  | 
  • Páči sa:  1 447x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu