reklama

Jak to ten Thorsten dělá?

Text pro callery moderního amerického Square Dance nebo lidi, kteří o callerování uvažují. Delší vyprávění. Postřehy z cesty.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Jak to ten Thorsten Geppert dělá? Má sál plný čtverylek, normálních, silnějších, slabších, calleruje zajímavé kombinace, čtverylky se rozpadají minimálně a zkušené tanečníky to baví. Nakonec použije ne zrovna jednoduchý technický get out a celý sál ho zvládne!
Upřímně, z Thorstena Gepperta jsem míval solidní deprese. Ale dnes vidím světlo na konci tunelu. Callerování je komplexní záležitost a základní body jsou:

Obrázok blogu

Začněme tím jednodušším, což je technika a zmíněný get out. Příklad get outu, na kterém se dost čtverylek rozpadne, pokud bude použit v tempu bez přípravy:
(Zero Box)
Square Thru 2,
Left Chase,
Follow Your Neighbor,
Circulate 1/2,
R.L.G.
Dá se to použít tak, aby to všichni provedli. Dokonce v tempu, bez vysvětlování nebo zastavení hudby. Ale. Je třeba obsažené nápady testovat po jednom. Nejprve mít jistotu, že všichni dají obyčejné Chase Right a obyčejné Follow Your Neighbor. Pak obojí left. Následně Left Chase po Square Thru končícím levou rukou (celkově je to téma pro malý workshop). Pak Circulate a 1/2 Circulate (je otázkou, zda callerovat 1/2 Circulate nebo Circulate 1/2 - osobně mám otestováno, že to dokáže zmást i zkušené tanečníky). A nakonec, úplně nakonec, zariskovat a použít celou kombinaci. Kdo si sál připravil dobře, má šanci (stále hovořím o callerování v tempu). Samozřejmě bude nejlepší, pokud bude mít kombinaci v hlavě a nebude ji muset číst. Aby celou dobu čtverylky viděl a měl je doopravdy pod kontrolou. Což je ale to náročnější.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Mít čtverylky pod kontrolou je kapitola sama o sobě. Caller musí sledovat SÁL JAKO CELEK a držet RYTMUS.

Nejprve opět to "jednodušší" - rytmus. Nic vám nepomůže v plném sále víc, než nadšená, v rytmu se hýbající masa. Dynamika masy dokáže vybudit náladu na maximum a slabší tanečníky “utáhne” snadněji. Lidé v rytmu dělají méně chyb (souvisí to s celkovým body flow čtverylky a se stresem, který pohyb bez rytmu přináší). Rytmus pomáhá tančit lépe. Pokud máte plný sál, dosáhnete s rytmem lepší výsledek.

Důraz na rytmus kladu od první hodiny přípravky. Kdo rytmus vyloženě necítí, nedá se nic dělat, ale takových lidí je málo. Mimo nich jsou skupiny dvě: Ti, kdo ani jinak, než do rytmu, chodit neumí a lidé, kteří to umí, ale občas to nedělají. Cílem callera je vysvětlit druhé skupině, že chodit STÁLE do rytmu pomůže všem. Důvody:
■ Kdo chodí stále do rytmu, ví v každé chvíli, kde je. Zná délku svých kroků, ví, na kolik kroků provede jakou figuru, proto se nemusí stresovat jestli už někde “nemá být”. Chůze do rytmu zmenšuje stres, přirozeně generuje méně chyb.
■ Kdo nejde do rytmu, často nabírá zpozdění. Z mých pozorování je to často půlsekunda na 5-6 figur. Pokud caller na takovou čtverylku co chvíli nepočká, ta se co chvíli rozpadne.
■ Arytmická částice je rušivý element. Ostatní prvky o ni zakopávají, naráží, brzdí se o ni. Všichni se budou cítit lépe, pokud se ona částice bude rytmicky hýbat s ostatními (i bez toho dokáže být ve čtverylce zmatku dost).
Callerům: Dejte tyto body přečíst tanečníkům, kteří vám nebudou rozumět.
Postřeh: Pokud si nejsem jist, jak jsou na tom tanečníci s rytmem, pozoruji chvíli nohy. Doslova. Pokud všechny šlapou do stejného rytmu, je vše v pořádku.

Všechny čtverylky pod kontrolou
Jsme u hlavního bodu. Thorsten (a ostatní špičkoví calleři) má své čtverylky pod kontrolou. Může callerovat zajímavé kombinace, protože drží tanečníky v pohybu a v pohodě (z polorozpadlého sálu se “wow efekt” zle získává). Problém callera, který není Thorsten Geppert, může být:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Být "ponořen" v jedné čtverylce má mnoho nevýhod. Jsou to často známí lidé a často tanečníci vyšší úrovně, než která momentálně je. Caller jim věří, že se nerozpadnou, oni ale mohou finálně tancovat tak dobře, že se rozpadnou všechny ostatní čtverylky.
Nedávno jsem pozoroval začínajícího callera, který měl dvě čtverylky vedle sebe. Dost daleko od sebe a pódium bylo na šířku. Osobně v takové situaci couvnu co nejdále to jde, abych viděl obě čtverylky současně. On se tělem i tváří otočil k lepší čtverylce a druhou neviděl. Bohužel calleroval MS a v sledované čtverylce tancovali všichni P. Všichni čistě MS tanečníci byli ve čtverylce, o které neměl tušení. Samozřejmě, ona druhá čtverylka primárně stála. Což nebylo ideální, protože plusoví tanečníci si mohli zatancovat i plus, ale MS tanečníci mohli spokojenost a zábavu zažít jen na MS a pokud je caller neregistroval, dostali tip, ve kterém víc stáli, než tancovali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na začátku prosince jsem v Bratislavě slavil 30 let svého callerování. Dorazilo tam také pět dětí ze Srbska, které byly docela slabé (nemají pravidelně callera). Často se rozpadaly. Vyřešil jsem to tak, že jsem měl čtverylku, ve které jich bylo nejvíc, jako klíčovou. Tancovaly (sice místy netušily co, ale tancovaly). Přitom to pro ostatní nebyl “stupid dance” ani Stop and Go. Nebylo třeba výrazněji snižovat náročnost nebo tempo, stačilo je mít stále pod kontrolou (video jednoho z pozdějších tipů). Ostatní čterylky nepozorovaly, že jsem se oněm dětem nějak věnoval. Caller, když chce, dokáže pomoci. A naopak.

Pokud má caller dvě stejně kvalitní čtverylky a bude se dívat jen na jednu, bude ta, kterou sleduje, častěji bez chyb. Druhá se naopak častěji rozpadne. Je to proto, protože pozorované čtverylce caller "šije tanec na tělo”. Když vidí nervozitu, udělá něco odlehčeného. Dýchá se čtverylkou. Reaguje na drobné, okamžité situace. Pokud čtverylka zakolísá, nepatrně počká. Drobnosti, které vytvoří zásadní rozdíl. Bez nich vznikne často nesoulad, po kterém se lidé rozpadnou. Úspěšnost čtverylek je možné ovlivňovat přenášením zraku střídavě na tu a střídavě na onu čtverylku (osobně to ale nedělám, protože chci, aby tančili všichni). Dokonce se dá dosáhnout, že mírně slabší, pozorovaná čtverylka bude tančit bez chyb a vedlejší, mírně silnější, nepozorovaná čtverylka, se bude rozpadat (pokud chci, aby tanec pro nejlepší tanečníky v sále byl náročnější, nevšímám si jich a calleruji naplno pro ostatní). Hlavní cíl však standardně je dýchat s celým sálem, šít tanec na tělo celému sálu a pracovat s náladou celého sálu.
Caller Challange: Občas, když mám náladu a ve dvou čtverylkách jsou známé páry na dobrých místech, calleruji tak, že si pamatuji jeden pár v jedné čtverylce a druhý v druhé čtverylce. Je to dobrý tréning na udržení více čtverylek současně. Zkuste :).

Kdo calleruje standardně pouze jedné čtverylce, má problém callerování více čtverylkám trénovat, něco se však udělat dá. Caller je často ve čtverylce doslova “ponořen” (není schopen vidět nic jiné). "Nebýt ponořen" je možné učit se i s jednou čtverylkou. Je možné odstoupit (doslova, fyzicky) a začít vnímat okolí. Sedící tanečníky, například. Uvědomovat si prostor jako celek. Učit se přepínat z “celku” na “bližší pohled” a zpět.

Na úvod jsem si půjčil Thorstena Gepperta a doufám, že mi to nebude mít za zlé. Doopravdy jsem před lety intenzivně přemýšlel, jak to zrovna on dělá. Postřehy z cesty, kterou jsem se od té doby vydal, jsou pravdivé. Jen doufám, že jsem se vyjádřil srozumitelně.

P.S. Když byl Jerry Story v Bratislavě, zůstal jsem v průběhu jednoho jeho A1 tipu 3x stát s otevřenými ústy (obrazně, nohy mi šlapaly dál). Pak jsem se dozvěděl, že má Jerry v hlavě z každé jedné pozice ve čtverylce několik desítek get outů.
Ještě jsem nedoputoval ani do poloviny "Thorstenova tunelu", ale toto je další výzva. Možná, že když budu následujících pět let intenzivně pracovat, začnu vidět další světlo.

P.P.S. Mám osobní zážitek s "ponořením" se do čtverylky: Před 22 lety, na naší svatbě, přítomní tanečníci vyhlásili, že jsem slavný caller a předvedu, co umím. Dali mi mikrofon, vzali Žanetu na parket a jel jsem. Fakt jsem si to užíval a nemyslel, než na tu čtverylku a callerování. Kupodivu jsem ji ale nesledoval celou. V druhé polovině tipu mi došlo, že neregistruji bílou barvu. Na videu to bylo dobře vidět - otevřely se dveře, cizí ruka vytáhla Žanetu ze čtverylky a místo ní skočila jiná holka. Sebrali mi ji před nosem a nevšiml jsem si.


 

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  752
  •  | 
  • Páči sa:  1 446x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu