reklama

Poznáte film?

Černobílý film. Na obzoru se objevují početné stíny jezdců. Dusot kopyt. Pohled na malou vesničku v údolí. Dialog mezi zbojníky: „Vyrabujeme i tuhle vesnici? „Počkejte. Tu sme vyrabovali loni. Nejspíš ještě nic mít nebudou. „Vrátíme se, až dozraje rýže. Dusot kopyt mizí v dálce. Z křovin se vynořuje vyděšená tvář japonského rolníka. Klečící postavy na návsi. „Cožpak není božstva, které by se nás zastalo? Daně. Robota. Války. Sucho. A teď ještě lapkové. Bohové chtějí, abychom zemřeli. Zoufalství. Padá rozhodnutí: „Zajdeme za Gisakuem. Ten bude vědět, co dělat. Stařec se zavřenýma očima, na pozadí se dohadují rolníci. Stařec náhle otevírá oči: „Budeme bojovat! Úžas: „Jsme jenom rolníci. Neumíme bojovat. „Najmeme si samuraje. „Nikdy jsem neslyšel, že by si rolník najal samuraje. „Ale já to viděl. Na vlastní oči. Když shořela naše rodná ves, utíkali jsme. A tehdy jsem to viděl. Nespálená zůstala jen ta ves, která si najala samuraje. „Bude ale samuraj bojovat jen za jídlo? Víte, jak jsou hrdí? „Musíme najít hladového samuraje. I medvěd vyleze z lesa, když má hlad. Film natočil Akira Kurosawa v roce 1954 (dodnes je n

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Remake se jmenuje Sedm statečných. Původní film od Akira Kurosawy je Sedm samurajů. Je až překvapivé, jak Sedm statečných Sedm samurajů kopíruje. Od samuraje, který štípe dříví („Poslyšte, vás to vážně baví" „Zabíjení nepřátel mi jde líp." „Už jste jich zabil hodně?" „No ... všechny zabít nedokážu ... tak obvykle uteču."), až po hlášku: „... když za námi není, se mi po něm ... stýská."

Sedm statečných má jednu výhodu - v osobě hlavního padoucha. Calvero je barevný, výrazný, dost možná i výraznější postava v Sedmi statečných. V Sedmi samurajích nejsou lapkové rozvinuti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sedm samurajů nesmírně těží z hráze odlišnosti společenských tříd rolníků a samurajů. Rolníky, samuraje a vůbec celou tehdejší společnost vystihují slova, která pronáší jedna z hlavních postav: „Rolníci jsou lakomý, prohnaný, ufňukaný, zlý, hloupý vrazi! Takový jsou rolníci! Ale kdo z nich udělal takový bestie? To vy, samurajové za to můžete! Vypalujete jim vesnice. Ničíte jim statky. Berete jim jídlo. Odvádíte ženy. A zabíjíte je, když odporujou!" Strach rolníků bojovat, strach vůbec uchopit zbraň, strach z toho, že se „naše holky do samurajů zblázněj", neschopnost opustit několik domů i když je jasné, že je není možné bránit, to vše je specifické pro středověké Japonsko. Sedm statečných nemělo šanci okopírovat tento společenský rozdíl (kovboj se v zásadě od rolníka tolik neodlišuje). V Sedmi statečných měla láska mezi kovbojem a dívkou z vesnice perspektivu. V Sedmi samurajích vztah mezi samurajem a dívkou z vesnice perspektivu nemá. Samurajové jedí rýži, rolníci proso („ochutnal jsem to vaše proso ... nedalo se to jíst").

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Sedmi samurajích se nedá nalézt chyba. Je to dějově kompaktí film (včera jsem psal o Apocalyptu - uvedl jsem, že to není kompaktní). Herecké výkony jsou bezchybné. Práce s kamerou výborná. Film graduje (finále se odehrává v dešti, potu a v bahně). Akira Kurosawa se nebál okořenit svůj film vtipem („Pojedeš na Johéiově herce. Nikdo jinej to neumí."). Je to velmi lidský film (okamžik, kdy samurajové stojí před věkovitou stařenkou). Díváme se na rolníky, jejich život, jejich strach, jejich bídu, jejich radost a rozumíme jim. Nejsme až tak jiní. Hlavní postavy, samurajové, mají naproti tomu skušenost z mnoha bitev „samozřejmě prohraných bitev". Slova „zase sme to prohráli - vyhráli rolníci" mají v Sedmi samurajích mnohem hlubší význam než u amerického remaku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bez diskuse Sedm samurajů doporučuji. Je to krásný film.

7


P.S. DVD prodávají Levné knihy za 119 Sk. Pokud bych mohl doporučit ještě něco dalšího od Kurosawy, tak The Hidden Fortress. Víc na www.levneknihy.cz/DetailZbozi.aspx?z=50146

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  752
  •  | 
  • Páči sa:  1 448x

Zájmy: square dancing (jsem caller), akvaristika, zoologie, archeologie, cestování, fotografování. Doma mám 30 menších akvárií, ženu a tři dcery. Moje firma organizuje na Slovensku soutěž finančních produktů s názvem Zlatá minca. Také jsem vytvořil diskusní FB skupinu, ve které se kdokoli může zeptat na cokoli ohledně slovenských bank, pojišťoven a investování (ikonka níže). Zoznam autorových rubrík:  AkvaristikaAlexandra & DanielkaCestováníFilmy, které mě zaujalyKnihy, které mě zaujalyHudba, která se mi líbíSpolečenské hryFilatelieSQUARE DANCEHistorie, archeologie, evolucePřírodaZoologieZuzkaZlatá mincaSúkromnéNezaradené

reklama

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu